وبلاگ

مقاومت لوله بیشتر است یا قوطی؟

تفاوت لوله و قوطی

مقاومت لوله بیشتر است یا قوطی؟

به تفاوت لوله و قوطی از لحاظ مقاومت بپردازیم و به این سوال که مقاومت لوله بیشتر است یا قوطی پاسخ دهیم.

لوله و قوطی دو شکل متداول از محصولات فولادی هستند که در صنایع مختلف، مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات مزایا و معایبی دارند که باید در هنگام انتخاب آنها در نظر گرفته شود. یکی از عوامل مهمی که باید در نظر بگیرید، مقاومت آنها در برابر فشار و ضربه است.

قوطی پروفیل چیست تفاوت، کاربرد و ویژگی انواع آن

قوطی فولادی چیست؟

قوطی فولادی یک مقطع توخالی فلزی است که از ورق فولادی نورد گرم یا سرد تولید می شود. قوطی های فولادی در اشکال و اندازه های مختلفی تولید می شوند و کاربرد زیادی دارند. این محصولات بر اساس شکل سطح مقطع به سه نوع مربع، مستطیل و دایره تقسیم می شوند.

قوطی فولادی مربع یا مستطیل رایج ترین نوع این مقاطع هستند که در ساخت سازه های فلزی، پل ها، مخازن، تجهیزات صنعتی و غیره کاربرد دارند. قوطی های گرد نیز در ساخت سازه های فلزی، لوله های انتقال سیالات، مخازن و غیره کاربرد دارند.

قوطی فولادی دارای مقاومت و استحکام بالا، وزن سبک، قابلیت شکل پذیری و تنوع در شکل و اندازه است؛ به همین دلیل امروزه به یکی از پرمصرف ترین محصولات فلزی در جهان تبدیل شده است.

لوله فولادی چیست؟

لوله فولادی نیز یک مقطع توخالی فلزی است که از شمش فولادی یا ورق ساخته می شود. لوله های فولادی در اشکال و اندازه های مختلفی تولید می شوند؛ به همین دلیل کاربرد زیادی دارند. این محصولات بر اساس روش تولید به دو نوع بدون درز (مانیسمان) و درزدار تقسیم می شوند.

لوله های بدون درز از شمش فولادی، به روش فورجینگ تولید شده اند. این لوله ها دارای استحکام و مقاومت بالایی هستند و در کاربردهایی که نیاز به تحمل فشار و دما بالاست، کاربرد دارند.

اما لوله های درزدار از ورق فولادی به روش نورد گرم یا سرد تولید می شوند. این لوله ها نسبت به لوله های بدون درز ارزان تر هستند و در کاربردهایی که نیاز به استحکام و مقاومت بالایی نیست، کاربرد دارند.

این محصولات برای انتقال سیالات، ساخت سازه های فلزی، تجهیزات صنعتی، تولید مبلمان و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. اما کاربرد دقیق هر محصول متفاوت است.

مقایسه لوله فولادی و قوطی فولادی

لوله فولادی و قوطی فولادی هر دو از جنس فولاد هستند و کاربردهای گسترده ای دارند. با این حال، تفاوت هایی بین این دو محصول وجود دارد که باید در هنگام انتخاب آنها در نظر گرفته شود.

از لحاظ شکل سطح مقطع، لوله فولادی به شکل دایره و قوطی به شکل مربع یا مستطیل است. همچنین لوله بدون درز از شمش فولادی و لوله های فولادی درزدار از ورق فولادی تولید می شوند. قوطی های فولادی نیز از ورق تولید می شوند.

از نظر مقاومت، لوله های فولادی معمولاً مقاومت بیشتری نسبت به قوطی های فولادی دارند. این موضوع به دلیل عوامل مختلفی مانند شکل سطح مقطع، روش تولید و ضخامت دیواره است. لوله معمولاً وزن بیشتری نسبت به قوطی دارد. این به دلیل شکل مقطع دایره ای آنهاست.

انتخاب بین لوله و قوطی به عوامل مختلفی از جمله کاربرد مورد نظر، نیاز به مقاومت، وزن و هزینه بستگی دارد. به عنوان مثال، برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت و استحکام بالایی است، لوله فولادی بدون درز پیشنهاد می شود. اما برای کاربردهایی که به وزن سبک تر نیاز داریم، قوطی فولادی پیشنهاد می شود.

در این مطلب دو محصول پرکاربرد فولادی، یعنی لوله و قوطی را از لحاظ مقاومت بررسی کردیم. همانطور که گفته شد این محصولات از لحاظ شکل سطح مقطع و وزن تفاوت هایی دارند که باعث تفاوت در مقاومت هر کدام می شود. در پاسخ به این سوال که مقاومت کدامیک بیشتر است؟ باید گفت که لوله مقاومت بالاتری دارد.

استعلام آخرین قیمت و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎ ۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید

 همواره می توانید از طریق  دکمه زیر استعلام قیمت لوله گلخانه را درخواست نمایید

ثبت درخواست تماس

ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیریم

📌 مطالب پیشنهادی :

امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *