مشاوره خرید :
49986000
۰۲۱
مقالات, وبلاگ

بهترین نوع لوله در بازار ایران

بهترین نوع لوله در بازار ایران

بهترین نوع لوله در بازار ایران

لوله‌ها استوانه‌های دو سر باز توخالی با مقاطع دایره‌ای، بیضی، مستطیلی و مربعی شکل هستند که کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون دارند. لوله‌ها با توجه به عملکردی که از آنها انتظار می‌رود، با روش‌های مختلف و مواد گوناگون ساخته می‌شوند. به همین دلیل است که تنوع این محصولات در بازار بسیار بالا می‌باشد. طول بهترین نوع لوله در قسمت‌های مختلف سیستم لوله‌کشی (پایپینگ) تاثیر زیادی در هزینه‌های نهایی پروژه دارد. در این مقاله سعی داریم بهترین نوع لوله در بازار ایران را بر اساس مواردی چون جنس، روش ساخت و کاربرد معرفی کنیم.

مزیت‌های استفاده از لوله گالوانیزه

معرفی لوله

کارکرد اصلی لوله، انتقال مواد سیال مانند مایعات، گازها، ذرات جامد ریز و … است. لوله‌ها براساس عوامل مختلفی مانند شکل، جنس، روش ساخت و کاربرد طبقه‌بندی می‌شوند. همان‌طور که گفتیم، مقطع لوله‌ها معمولاً دایره‌ای، مستطیلی، مربعی یا بیضی است. ‌لوله‌های با مقطع دایره‌ای، بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند.

معیارهای سنجش بهترین نوع لوله در بازار ایران

اولین معیار سنجش بهترین نوع لوله در بازار ایران مواد اولیه‌ای است که با استفاده از آن تولید می‌شود. هرچه کیفیت مواد اولیه به‌کار برده‌شده بهتر باشد، لوله نیز از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. یک لوله خوب باید از استحکام بالایی در برابر فشارهای ناگهانی که در حین کارگذاری و زمان استفاده به آن وارد می‌شود، برخوردار باشد. دومین معیار سنجش یک لوله خوب، کیفیت ساخت آن است. لوله‌ها نباید در تغییرات دمایی، تغییر شکل بدهند. لوله‌هایی که در سیستم‌های مختلف پایپینگ روکار یا توکار به‌کار برده می‌شوند، باید کمترین میزان فرسودگی، خوردگی و استهلاک را داشته باشند.

انواع لوله بر اساس جنس  

بر اساس جنس، لوله‌ها به دو نوع فلزی و غیرفلزی تقسیم می‌شوند. مواد اولیه مختلفی مانند آهن، فولاد، چدن، استیل، مس، برنج، مواد پلیمری و مواد پلاستیکی نظیر PVC در ساخت لوله کاربرد دارند. بهترین نوع لوله در بازار ایران برای کاربردهای گوناگون، لوله‌های فولادی، چدنی و استیل هستند. هرچند که در برخی کاربردها، لوله‌های غیرفلزی عملکرد بهتری نشان داده‌اند. برای نمونه در سیستم‌های پایپینگ شوفاژ و پکیج تنها از لوله‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. با وجود استحکام بالای دیواره‌های لوله‌های فلزی (فولادی)، این لوله‌ها در درازمدت زنگ می‌زنند و در صورت وجود فشار بالا، سوراخ می‌شوند.

لوله‌های فولادی بر اساس نوع ماده اولیه به پنج دسته لوله‌های فولادی سیاه، آلیاژی، کربنی، نرم و ضدزنگ (استینلس استیل) تقسیم می‌شوند. لوله‌های فولادی آلیاژی و ضدزنگ دوام بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند ولی دارای قیمت بالاتری نیز هستند.

انواع لوله بر اساس روش ساخت

بر اساس روش ساخت، لوله‌ها در دو دسته لوله‌های بدون درز یا مانیسمان و لوله‌های درزدار جای می‌گیرند. برای ساخت لوله‌های درزدار، ورق فولادی با استفاده از غلتک نورد به شکل استوانه در آورده می‌شود و لبه‌های آن روی هم قرار می‌گیرند. سپس لبه‌ها با جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند. جوشکاری لوله‌ها به دو شیوه مستقیم و اسپیرال انجام می‌گردد. روش جوشکاری روی ورق فولادی یا به صورت مقاومت الکتریکی (ERW) و یا ذوبی الکتریکی (EFW) است. لوله‌های مانیسمان به‌صورت اکسترودینگ و در قالب‌های مختلف تولید می‌شوند. همچنین لوله‌های مانیسمان از قیمت بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار برخوردار هستند.

در ساخت لوله فولادی، چدنی و استیل استاندارهای گوناگونی باید در نظر گرفته شود. بهترین نوع لوله در بازار ایران، لوله‌هایی هستند که تمامی استاندارد‌های مربوطه در مورد آنها رعایت‌شده باشد. برای نمونه، لوله‌های بدون درز یا مانیسمان، باید از چهار استاندار اصلیِ DIN2448، ASME B36.10، ASTM و AP15L برخوردار باشند. هرکدام از این استانداردها، اثر مستقیمی بر روی قیمت، کیفیت و عمر لوله‌های مانیسمان دارند و خواص مکانیکی و شیمیایی آنها را مشخص می‌کنند. در سیستم‌های پایپینگ، چنانچه مهندس طراح تشخیص بدهد در حوزه‌های مشخصی فشار عملیاتی بالا است، از لوله‌های مانیسمان که مقاوم و بدون درز هستند، استفاده می‌شود.

انواع لوله بر اساس کاربرد

هر یک از انواع لوله‌هایی که در بازار ایران به فروش می‌رسند، برای کاربردهای مشخصی ساخته شده‌اند. طول لوله در کاربردهای گوناگون بر اساس نقشه سیستم پایپینگ تعیین می‌شود. یک سیستم پایپینگ (پایپینگ، پلامینگ و پایپ لاین) گسترده، انواع مختلفی از لوله با جنس‌ها و طول‌های مختلف دارد. از لحاظ طول، لوله‌ها با طول‌های مختلف تولید می‌شوند. طول لوله بر اساس نوع کاربری، کوتاه یا بلند انتخاب می‌گردد. معمولاً لوله‌ها در دو طول استاندارد 6 متری و 12 متری در بازار موجود هستند. طول لوله برای قسمت‌های مختلف سیستم پایپینگ، بر اساس نقشه مشخص می‌شود. لوله‌های خریداری‌شده، بر اساس نقشه سیستم پایپینگ، بریده و جای‌گذاری می‌گردند.

انواع لوله بر اساس کاربرد

بهترین نوع لوله در بازار ایران برای سیستم‌های انتقال آب و فاضلاب وسیع، لوله‌های چدنی هستند. در سیستم‌های فاضلابی که احتمال خوردگی یا تغییرات شیمیایی چدن وجود دارد، از لوله‌های چدنی نمی‌توان استفاده کرد. برای این کار، فولاد ضدزنگ یا فولادهایی با آلیاژ نیکل و مس مناسب هستند. قیمت این لوله‌ها بسیار بالاتر از لوله‌های فولادی است. پس در مواردی که سیستم‌های آب‌رسانی یا فاضلاب وسعت زیادی دارند، طول لوله انتخابی اهمیت زیادی در هزینه‌های پروژه‌ پیدا می‌کند. در سیستم‌های پایپینگ فاضلاب ساختمان، معمولاً لوله‌های PVC انتخاب ارزان‌تری هستند.

به‌طور کلی استفاده از لوله‌های فولادی در خطوط انتقال آب (پایپ لاین)، فاضلاب، جداره چاه، تاسیسات ساختمانی، صنایع پتروشیمی، ساخت داربست‌های فلزی و خطوط انتقال نفت و گاز متداول است. لوله‌های فولادی مقاومت بالایی در برابر شوک، فشار و لرزش دارند. همچنین می‌توانند سال‌ها در زیر زمین دوام بیاورند.

جمع‌بندی

لوله‌ها معمولاً در دو نوع فلزی و غیرفلزی و درزدار و بدون درز (مانیسمان) تولید می‌شوند. هرکدام از انواع لوله موجود در بازار، برای کاربردهای مشخصی عرضه شده‌اند. لوله‌های فولادی گالوانیزه و چدنی بهترین نوع لوله در بازار ایران هستند که استفاده از آنها در صنایع مختلفی رواج دارد. از جمله این صنایع می‌توان به صنایع ساختمان سازی، سیستم‌های آب‌رسانی و فاضلاب زمینی و دریایی، گازرسانی، خودروسازی، مبل‌سازی، ابزار دقیق و غیره اشاره کرد. در سیستم‌های پایپینگ مختلف، احتمال استفاده از انواع لوله با قطر، جنس و قیمت‌های مختلف وجود دارد. همچنین، طول لوله دارای اهمیت زیادی در هزینه‌های پروژه پایپینگ است. به‌همین دلیل، بر اساس نقشه مهندس طراح، طول لوله در قسمت‌های مختلف مشخص می‌شود. سپس، بر اساس آن، تعداد لوله‌های موردنیاز (شاخه‌های 6 یا 12 متری) خریداری می‌شوند.

ثبت درخواست تماس

ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیریم


بهترین نوع لوله در بازار ایران

لوله‌ها معمولاً در دو نوع فلزی و غیرفلزی و درزدار و بدون درز (مانیسمان) تولید می‌شوند. هرکدام از انواع لوله موجود در بازار، برای کاربردهای مشخصی عرضه شده‌اند. لوله‌های فولادی گالوانیزه و چدنی بهترین نوع لوله در بازار ایران هستند که استفاده از آنها در صنایع مختلفی رواج دارد. از جمله این صنایع می‌توان به صنایع ساختمان سازی، سیستم‌های آب‌رسانی و فاضلاب زمینی و دریایی، گازرسانی، خودروسازی، مبل‌سازی،

لوله چیست ؟

کارکرد اصلی لوله، انتقال مواد سیال مانند مایعات، گازها، ذرات جامد ریز و ... است. لوله‌ها براساس عوامل مختلفی مانند شکل، جنس، روش ساخت و کاربرد طبقه‌بندی می‌شوند. همان‌طور که گفتیم، مقطع لوله‌ها معمولاً دایره‌ای، مستطیلی، مربعی یا بیضی است. ‌لوله‌های با مقطع دایره‌ای، بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند.

 

 

 

منابع

 

5/5 - (5 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
سایدبار
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من