لوله گالوانيزه گرم (Hot Galvanized Pipe)

لوله گالوانیزه گرم به لوله های گالوانیزه فولادی یا لوله گالونیزه آهنی گفته می شود که عملیات آبکاری آن ها در دمای بالا یعنی ۴۲۰ درجه سانتی گراد آبکاری می شوند و به وسیله فلز عنصر روی پوشش داده می شوند.

لوله گالوانیزه گرم ، در فرآیند تولید برای آبکاری گالوانیزه گرم در دمای بالای ۴۲۰ درجه سانتی گراد بر روی لوله سیاه فولادی صورت میپذیرد که این امر باعث قاطی شدن مولکولهای زینک یا همان روی با مولکول های فولاد آهن شده که تفاوت بسیاری در کیفیت این لوله ایجاد خواهد کرد . برای مثال لوله گلخانه گرم بسیار بیشتر از مدل سرد آن عمر میکند .

تــوضــیحات کارشــناس در مورد لوله گالوانیزه گرم

ردیفشرح کالاسایز ( اینچ)ODضخامت
(وزن سبک)
ضخامت
(وزن متوسط)
وزن شاخه 6 متری
لوله نمره 20.521.326.52.58.5
لوله نمره 2.50.7526.728.52.510.5
لوله نمره 3133.4210.52.513
لوله نمره 41/4 142.3213.52.516.5
لوله نمره 51/2 148.32152.518.7
لوله نمره 6260218.52.523.5
لوله نمره 71/2 2732232.528.5
لوله نمره 8388.92282.535
لوله نمره 104114.32.544353.5

مشخصات و ویژگی های لوله گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه گرم

برای اولین بار کشور فرانسه در سال ۱۸۳۶ از لوله‌های گالوانیزه در صنایع خود استفاده کرد و به مرور با توسعه و گسترش صنایع، از این لوله‌ها به عنوان سازه‌های انواع گلخانه‌ها استفاده کردند. به طور کلی به لوله‌های گالوانیزه‌ای که در ساخت سازه‌های گلخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای گفته می‌شود.

میزان عمق نفوذ فلز روی در لوله‌های فولادی که از طریق فرآیند گالوانیزاسیون و آبکاری گرم ایجاد می‌شود، حدود ۳۵ میکرون تا ۶۵ میکرون می‌باشد. در حالی که لوله‌های گالوانیزه سرد یا براق معمولاً عمق فلز روی آنها به حداکثر ۱۵ میکرون می‌رسد.

با توجه به شرایط محیطی که لوله‌های گالوانیزه در آن استفاده و به کار گرفته می‌شوند، می‌توان گفت که عمر مفید این لوله‌ها معمولاً بین ۲۵ تا ۳۰ سال است. دمای ۴۲۰ درجه سانتی‌گراد و ادغام مولکول‌های قلع و فولاد باعث افزایش بسیار زیاد طول عمر لوله‌های گالوانیزه آبکاری گرم می‌شود.

لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای دارای کیفیت بسیار بالا و مقاومت خوبی هستند. عملیات گالوانیزه کردن انواع لوله‌های فولادی باعث افزایش مقاومت لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای شده و به دلیل استفاده در محیط گلخانه که دمای نسبتاً گرم و فضای مرطوبی دارد، جلوی زنگ زدگی آنها را می‌گیرد.

در واقع، روش گالوانیزه گرم که برای لوله‌های گلخانه‌ای به کار گرفته می‌شود، عناصر فلز زینک روی را با فولادی که لوله از آن ساخته شده ادغام می‌کند و به لوله‌های گالوانیزه ضد زنگ و ضد خوردگی تبدیل می‌شود. همچنین، عملیات گالوانیزه گرم لوله‌های فولادی، جلوی خوردگی و زنگ‌زدگی لوله‌های گلخانه‌ای را می‌گیرد و در اثر ضربه دیدن لوله، مقاومت خود را از دست نمی‌دهد و روکش روی آن از بین نمی‌رود.

طول عمر لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای که به روش آبکاری گرم گالوانیزه شده‌اند، تقریباً بین ۱۵ تا ۲۰ سال است. از طرفی، همین تفاوت بین عملیات گالوانیزه گرم و سرد باعث شده تا لوله‌های گالوانیزه گرم قیمت بالاتری نسبت به لوله‌های گالوانیزه آبکاری سرد گلخانه‌ای داشته باشند. با این حال، این موضوع باعث نشده تا از لوله‌های گالوانیزه سرد برای ساخت گلخانه‌ها استفاده نشود.

لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای در شاخه‌های ۶ متری تولید می‌شوند و با توجه به نقشه‌های ساخت گلخانه‌ها با سنگ‌فرز برش داده می‌شوند و در سایزهای مورد نظر قرار می‌گیرند. معمولاً چهارده درصد از وزن لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای با ضخامت ۲ میلی‌متر روکش گالوانیزه آن را تشکیل می‌دهد که بهترین حالت برای فراهم کردن مقاومت و استحکام بالاست.

تولید لوله گالوانیزه گرم به روش شرار دایزینگ Sherardizing

در این روش ، لوله به صورت  غوطه وری قطعه داخل مذاب روی (Hot Dip Galvanized )  :

در این فرآیند ابتدا باید تمامی لوله ها ، چربی گیری شوند تا تمامی آلودگی ها پاک و زنگ زدایی شود ،لوله  در وان محلول فلاکس  که محلولی شامل کلرور روی و نشادر و آب با نسبت‌های مختلف که معمولاً ۵۰٪ آب و۵۰٪ مواد جامد را شامل می‌شود غوطه ور می گردد ،  در این حین باید دما ۵۰ الی ۶۰ درجه سانتیگراد باشد . محلول فلاکس امکان نفوذ هر چه بهتر فلز روی در سطوح فولادی را فراهم می سازد. سپس سطوح لوله های فولادی را با دمای 120 درجه سانتیگراد خشک و بعد وارد حوضچه های پر شده از فلز مذاب روی می کنند ودر دمای 500 درجه سانتی گراد به مدت یک دقیقه در داخل حوضچه غوطه ور می کنند و سپس  از حوضچه خارج میگردد و توسط دمش بخار و هوا فلز روی اضافه آغشته شده بر روی سطح لوله فولادی پاک سازی می گردد و جهت جلوگیری از تشکیل شدن آلیاژ فلز روی و آهن بداخل آب سرد فرو برده می شوند.

گالوانیزاسیون به روش غوطه وری گرم به زبان ساده یک پوشش است که در آهن یا فولادی که از نظر ترکیب و طراحی مناسب برای گالوانیزه است توسط فروبردن در وان مذاب روی تشکیل می‌گردد.

این روش خاصیت مکانیکی فولاد را از بین نمی‌برد، همچنین در این حالت می‌توان هزینه‌های مربوط به گالوانیزه کردن فلزات را به حداقل ممکن کاهش داد. در قوطی گالوانیزه گرم به دلیل غوطه ور شدن فلز داخل وان مذاب، می‌توان اطمینان حاصل کرد که تمام بخش‌های فولاد به طور کامل آبکاری شده است به طوری که این پوشش از آسیب دیدن محصول در زمان بارگیری، جا به جایی، نصب و سرویس کردن، جلوگیری می‌کند.