وبلاگ

گالوانیزه گرم چیست

گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم چیست

پوشش گالوانیزه یک فرآیند است که در آن یک لایه پوشش بر سطح فولاد اعمال می‌شود تا از قطعه در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت کند. این فرآیند برای اولین بار در سال 1837 در فرانسه و انگلستان اختراع و توسعه یافت. گالوانیزاسیون انواع مختلفی دارد، اما متداول‌ترین روش آن گالوانیزه گرم است.

گالوانیزه‌کردن به روش غوطه‌وری گرم به زبان ساده یک پوشش است که در آهن یا فولادی که از نظر ترکیب و طراحی مناسب برای گالوانیزه است توسط فروبردن در وان مذاب روی تشکیل می‌گردد. گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم نزدیک به ۱۵۰ سال است که کاربرد دارد. بیشتر رویی که در جهان تولید می‌شود جهت پوشش‌دهی مصرف می‌گردد.

گالوانیزه به دلیل استحکام و دوام بالا یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین روش‌های پوشش دهی فلزات است. روی به عنوان مانعی در برابر عناصر خورنده از فلز پایه محافظت می‌کند و منجر به حفظ خواص و کیفیت قطعات فولادی می‌شود.

از پوشش گالوانیزه برای پروژه‌ها و صنایع مختلف از جمله صنعت کشاورزی، خورشیدی، خودروسازی، ساختمانی و غیره استفاده می‌شود.

گالوانیزه گرم چیست

مراحل گالوانیزه کردن:

1. آماده‌سازی فلز:

آماده‌سازی و تمیز کردن سطح فلزات شامل روغن‌زدایی و تمیز کردن با محلول اسیدی است.
2. ماده گدازآور:

نمک سود کردن با استفاده از محلول سولفوریک اسید برای پاکسازی سطح از زنگ‌زدگی و اکسیدها.
3. انجام گالوانیزاسیون:

فرآیند گالوانیزه کردن با غوطه‌ور کردن قطعه در مذاب روی، که یک لایه پوشش محافظ ایجاد می‌کند.
4. پرداخت نهایی:

اقداماتی مانند سرد کردن فلز با محفظه خنک‌کننده و پاکسازی قطرات اضافی.

معایب و مزایای فولاد گالوانیزه:

مزایا:

هزینه‌ اولیه پایین.
طول عمر بالا (تا 50 سال).
مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی.

معایب:

در محیط‌های خورنده آسیب پذیر.
در محیط‌های صنعتی با اسیدهای مهاجم ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

زینک فلیک:

زینک فلیک بهترین پوشش فلزات با ساختار پولکی شکل است. این پوشش به خوبی از فلزات در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی، رطوبت و حرارت حفظ می‌کند. مقایسه با گالوانیزه گرم نشان می‌دهد که زینک فلیک بهترین گزینه برای قطعات رزوه‌دار مانند پیچ و مهره است.

گالوانیزه گرم:

در این روش، آهن را در یک محفظه مذاب روی غوطه‌ور می‌کنند. این روش پس از پوشش زینک فلیک مقرون به صرفه‌ترین انتخاب است.

گالوانیلینگ

گالوانیلینگ یک روش است که در آن با ترکیب فرآیندهای آنیل و گالوانیزه گرم به منظور ایجاد یک پوشش تخصصی بر روی فولاد انجام می‌شود. گالوانیل به روش غوطه‌وری انجام می‌شود و این فرآیند باعث تشکیل پوششی خاکستری و مات بر روی سطح می‌شود.

فولاد گالوانیلینگ یک محصول آلیاژ روی-آهن است که در آن فلز پایه با فرآیند غوطه‌وری داغ پوشش داده می‌شود، سپس پوشش روی مذاب و فولاد حرارت داده می‌شود تا آلیاژی بین این دو ایجاد شود. سطح به دست آمده در این روش یک سطح مات است. فولاد گالوانیل شده برای جوشکاری مناسب است و رنگ به راحتی روی آن می‌نشیند و چسبندگی خوبی دارد.

پیش گالوانیزه کردن

این فرآیند تقریباً شبیه به روش گالوانیزه گرم است. در فرآیند پیش گالوانیزه کردن، ورق فلزی در مواد تمیزکننده غلت داده می‌شود تا سطح آن برای گالوانیزه کردن آماده سازی شود. سپس ورق فلز را از داخل حوضچه روی مذاب به شکل رفت و برگشت عبور می‌دهند.

الکتروگالوانیزه کردن

منحصر به فردترین روش گالوانیزه کردن، الکتروگالوانیزه است که برخلاف موارد قبلی، شامل فرو بردن قطعه در حمام روی مذاب نیست. در این روش، جریان الکتریکی به محلول الکترولیتی وارد و بر روی فولاد اعمال می‌شود و یون‌های روی دارای بار مثبت را به فلز روی کاهش می‌دهد.

کاربرد پوشش گالوانیزه

تقریباً در همه صنایع از فلزات با پوشش گالوانیزه استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در صنعت خودروسازی بسیار کاربرد دارد. همچنین، برای ایجاد سازه‌هایی مانند بالکن، ایوان، راه پله، نردبان‌ها، راهرو و غیره از فولاد گالوانیزه استفاده می‌شود. در زیر به چند صنعت خاص اشاره می‌شود:

صنایع بادی و خورشیدی: پروژه‌های خورشیدی باید پس از نصب، گردش کار مداوم داشته باشند و هرگونه تعمیر و نگهداری منجر به اختلال در خدمات می‌شود. فولادهای گالوانیزه گرم به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در پروژه‌های خورشیدی کاربرد زیادی دارند.

صنعت کشاورزی: تجهیزات مورد استفاده در صنعت کشاورزی در معرض خوردگی قرار دارند. گالوانیزه کردن محافظت‌های لازم را در برابر زنگ‌زدگی این تجهیزات فراهم می‌کند و اغلب می‌تواند طول عمر آن‌ها را برای چندین دهه افزایش دهد.

صنعت مخابرات: کار تعمیر و نگهداری خطوط تلفن آسان نیست، زیرا سیم‌ها بلند بوده و اغلب دسترسی به آن‌ها دشوار است. گالوانیزاسیون را می‌توان بر روی سیم‌کشی تلفن و جعبه تجهیزات استفاده کرد تا خطر آسیب را کاهش داده و تعمیر و نگهداری لوازم را به تعویق اندازد.

جمع‌بندی:

همانطور که گفته شد، گالوانیزاسیون یک فرآیند محافظتی است که از طریق اعمال یک لایه پوشش بر روی فولاد، آن را از خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. این مقاله به تفصیل به تعریف و مراحل گالوانیزاسیون، انواع آن، مزایا و معایب پرداخته است. لازم به ذکر است که در حال حاضر، بهترین و به‌روزترین روش پوشش دهی فلزات، پوشش زینک فلیک است که نقاط ضعف پوشش‌های قبلی را به‌طور کامل پوشش می‌دهد و مقاومت و ماندگاری بسیار بالاتری در مقایسه با سایر پوشش‌ها مانند گالوانیزه گرم دارد.

 

استعلام آخرین قیمت و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎ ۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید

 همواره می توانید از طریق  دکمه زیر استعلام قیمت لوله گلخانه را درخواست نمایید

ثبت درخواست تماس

ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیریم

📌 مطالب پیشنهادی :

امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *