وبلاگ

انتخاب مناسب ترین سایز لوله آب

لوله گالوانیزه سرد

تنظیم ورود و خروج آب

مایعات، گازها و مواد جامدی که امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیاز به لوله‌کشی دارند. برای هدایت هر یک از این مواد باید از لوله‌هایی با اندازه و ضخامت متفاوتی استفاده نمود. برای مثال سایز و اندازه لوله برق با لوله‌ای که برای فاضلاب استفاده می‌شود کاملاً متفاوت است. اگر از سایز و اندازه لوله نامناسبی استفاده شود، قطعاً مشکلاتی بزرگ در سیستم لوله‌کشی رخ خواهد داد. اما برای لوله‌کشی آب نیز در شرایط مختلف از لوله‌های متفاوتی استفاده می‌شود. در واقع برای انتخاب سایز لوله آب در یک آپارتمان باید از استانداردهای متفاوتی نسبت به لوله‌کشی یک ساختمان قدیمی استفاده کرد. در این مقاله با هر آن چیزی که لازم است در مورد انتخاب سایز مناسب لوله آب بدانید آشنا می‌شوید.

انتخاب مناسب ترین سایز لوله آب

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سایز لوله آب

باید بدانید که سایز لوله آب به عوامل مختلفی وابسته است. طول مسیر لوله، تعداد و نوع انشعابات لوله، جنس لوله، کاربرد لوله و فشار آب همگی عواملی هستند که باید در زمان نصب لوله‌کشی برای انتخاب سایز و ضخامت لوله‌ها مد نظر قرار بگیرند.

سایز بندی لوله‌های آب

لوله‌های 5 لایه آب معمولاً از قطر 16 میلی‌متر شروع می‌شوند و تا اندازه‌های 32 میلی‌متر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایز لوله‌های تک لایه از 20 تا 63 میلی‌متر است. سایز لوله‌ها در بسیاری از مواقع با توجه به بخش داخلی آن مشخص می‌شوند. برای مثال لوله سایز 2 به لوله‌هایی گفته می‌شود که قطر داخلی آن‌ها 20 یا 1/2 اینچ است. لوله سایز 2/5 قسمت داخلی آن‌ها 25 یا 3/4 اینچ

است و لوله‌های سایز 3 نیز با قطر داخلی 32 یا 1 اینچ شناخته می‌شوند. هر چند که این نوع سایزبندی مبنای علمی خاصی ندارد، اما در میان مردم بسیار رایج است.

سایز و اندازه لوله آب باید با روش لوله‌کشی متناسب باشد

اولین و مهم‌ترین نکته ای که باید در مورد انتخاب سایز لوله آب بدانید، تناسب نوع و اندازه لوله با روش لوله‌کشی است. به طور کلی لوله‌کشی آب معمولاً به دو روش کلکتوری و انشعابی انجام می‌شود. در لوله‌کشی کلکتوری معمولاً هیچ نوع اتصالی از محل کلکتور به شیر نصب نمی‌شود. یعنی سیستم لوله‌کشی آب سرد و گرم باید به صورت مجزا نصب شود. در حالی که در لوله‌کشی انشعابی برای انشعاب هر شیر از سه راهی استفاده می‌شود. از همین رو تناسب اندازه لوله با اتصالات آن اهمیت زیادی دارد. در حقیقت استفاده از لوله سایز بزرگ برای سیستم لوله‌کشی مسیرهای کوتاه به هیچ عنوان مناسب نیست. این لوله‌ها برای انتقال آب در سطوح بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تعداد انشعابات لوله

هماهنگ بودن انشعابات لوله با تعداد انشعاب اهمیت زیادی در سیستم لوله‌کشی دارد. سایز لوله در لوله‌کشی باید به گونه‌ای انتخاب شود که فشار آب کاهش پیدا نکند. برای مثال اگر قرار باشد آب را از نقطه‌ای به طول 10 متر به مکان دیگر منتقل کنید که دارای یک انشعاب است، بهتر است از یک لوله 5 لایه با سایز 16 یا مثلاً لوله تک لایه 1/2 استفاده کنید. برای انتقال آب در مسیرهای طولانی‌تر در حدود 40 متر با 3 انشعاب باید حداقل از لوله سایز 25 یا 3/4 اینچ استفاده کنید.

تأثیر جنس لوله مورد استفاده در لوله‌کشی بر سایز لوله

مورد بعدی که باید در انتخاب سایز لوله آب مورد توجه قرار دهید، مربوط به جنس و نوع لوله ای است که قرار است در لوله‌کشی استفاده شود. جنس لوله مورد استفاده برای انتقال آب با لوله برق متفاوت است. تنها یک سری لوله‌های خاص برای انتقال آب و سیالات مناسب هستند. به علاوه لوله‌ها با ضخامت‌ها، اندازه‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. شما می‌توانید برای لوله‌کشی آب از لوله‌های تک لایه سفید پلی‌پروپیلن، لوله 5 لایه یا گالوانیزه استفاده کنید. در سیستم لوله‌کشی آب شهر و روستا معمولاً بیشتر از لوله‌های تک لایه پلی‌پروپیلن سفید و سبز و لوله 5 لایه استفاده می‌شود. انتخاب این موضوع می‌تواند بر سایز لوله مورد استفاده در لوله‌کشی مؤثر باشد.

رعایت استانداردها در اندازه لوله آب

برای سایز لوله آب ساختمان استانداردهای از پیش تعیین شده ای وجود دارد. رعایت آن‌ها کمک می‌کند تا آب با فشار متناسب و بدون مشکل از لوله‌ها خارج شود. این استانداردها تعیین می‌کنند که در چه شرایطی از چه سایز و چه جنس لوله‌ای استفاده شود تا کارایی و عملکرد سیستم لوله‌کشی با مشکل مواجه نشود. شما با رعایت این اصول می‌دانید کجا از لوله UPVC استفاده کنید. همچنین برای چه بخش‌هایی لوله فلزی گالوانیزه به کار ببرید.

 

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎ ۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید

 همواره می توانید از طریق  دکمه زیر استعلام قیمت لوله گلخانه را درخواست نمایید

ثبت درخواست تماس

ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیریم

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *