وبلاگ

ورق گالوانیزه چیست

ورق گالوانیزه چیست

ورق گالوانیزه چیست

گالوانیزاسیون یا گالوانیزه شدن، فرآیندی است که در آن فلز آهن در یک حمام روی مذاب قرار می‌گیرد تا از زنگ‌زدگی آن در اثر برخورد با هوا جلوگیری شود. گالوانیزه کردن آهن و فولاد چندین نکته مثبت دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

  1. مقاومت در برابر حملات جانوران جونده: گالوانیزه شدن باعث می‌شود که جانوران جونده از رسیدن به آهن و فولاد باز بمانند.
  2. محافظت در برابر خراشیدن: روکش روی همانند یک محافظ عمل می‌کند به طوری که حتی اگر جسمی باعث خراشیدن شود، آهن و فولاد از آسیب دیدگی در امان بمانند.
  3. جلوگیری از زنگ زدگی: فلز روی در برخورد با اتمسفر واکنش‌پذیری خوبی دارد و باعث جلوگیری از زنگ‌زدگی در صورت بارش باران می‌شود.

در سال ۱۷۸۰، یک فرد ایتالیایی به نام لوئیجی گالوانی، پدیده الکتریکی تکان دادن عضلات قورباغه هنگامی که با دوفلز متفاوت مس و آهن قرار گرفت را کشف کرد. گالوانی فکر می‌کرد که منبع برق در پای قورباغه است که نتیجه‌گیری نادرستی بود ولی از همان سال اصطلاح گالوانیزه پدیدار گشت.

در سال ۱۸۲۴ سر هامفری نشان داد زمانی که ۲ فلز غیر متبلور به هم متصل شده در آب غوطه ور شوند، خوردگی شتاب می‌گیرد. او با این آزمایش به درجه حفاظت پی برد.

در سال ۱۸۲۹ هنری پالمر، از شرکت لندن داک، حق ثبت اختراع را برای ورق‌های فلزی ضخیم یا موج‌دار دریافت کرد. این اکتشاف تأثیر قابل توجهی بر طراحی صنعتی ورق گالوانیزه گذاشت.

در سال ۱۸۳۶، سورل مخترع فرانسوی، نخستین اختراع برای فرآیند پوشش آهن یا فولاد از طریق غوطه‌ور نمودن در فلز روی مذاب با نام گالوانیزه کردن را به نام خود ثبت کرد.

ورق گالوانیزه چیست

اصطلاح گالوانیزه داغ چیست؟

هنگامی که فولاد تمیز (فولادی که به منظور حذف برخی آلیاژها از روی سطح آن، لایه‌برداری شده) در یک حمام داغ از روی مذاب غوطه ور می‌شود، یک سری آلیاژ روی سطح فلز آهن توسط واکنش متالوژیکی بین آهن و روی تشکیل شده و یک پوشش قوی و محافظ روی سطح آن ایجاد می‌شود. با توجه به این واقعیت که گالوانیزه گرمایی برای حفاظت از آهن یا فولاد در مدت زمان طولانی، کاربرد زیادی داشته و از اصطلاحات مختلفی چون گالوانیزاسیون داغ برای این فرآیند استفاده می‌شود. فولاد و آهن گالوانیزه در برابر خوردگی و سایش مقاوم هستند و هزینه نگهداری پایینی دارند و حداقل ۵۰ سال عمر مفید آن‌هاست. با توجه به این امر، فولاد و آهن گالوانیزه به طور گسترده در مکان‌هایی که بر اساس شرایط آب و هوایی، آهن و فولاد در معرض خوردگی و پوسیدگی قرار می‌گیرند، مورد استفاده است.

گالوانیزاسیون یا گالوانیزه شدن یک فرآیند است که در آن، فلز آهن در یک حمام روی مذاب قرار می‌گیرد تا از زنگ زدن آن ناشی از برخورد با هوا جلوگیری شود. گالوانیزه کردن فولاد و آهن دارای چندین مزیت است که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

  1. مقاومت در برابر جانوران جونده: گالوانیزه شدن باعث می‌شود جانوران جونده نتوانند به سطح آهن یا فولاد دسترسی پیدا کنند و از آن آسیب ببینند.
  2. حفاظت از آسیب: روکش روی مانند یک محافظ عمل می‌کند و حتی اگر سطح مورد نظر خراش خورده، آهن و فولاد از آسیب دیدگی در امان می‌مانند.
  3. جلوگیری از زنگ زدگی: فلز روی در برخورد با جو آتمسفر واکنش پذیری خوبی دارد و از زنگ زدگی در صورت بارش باران جلوگیری می‌کند.

گالوانیزاسیون در اوایل قرن نوزدهم توسط لوئیجی گالوانی کشف شد، که به نام این فرآیند اصطلاح “گالوانیزه” را ارائه داد. سپس، در سال ۱۸۲۴، سر هامفری نشان داد که زمانی که دو فلز غیر متبلور در آب غوطه ور می‌شوند، خوردگی شتاب می‌گیرد و این فرآیند توسط هنری پالمر در سال ۱۸۲۹ بهبود یافت.

اصطلاح “گالوانیزه داغ” به کار می‌رود زمانی که فولاد تمیز در یک حمام داغ از روی مذاب غوطه ور می‌شود. این فرآیند به سرعت انجام می‌شود و به فولاد و آهن پوششی محافظ ایجاد می‌کند که در مقابل خوردگی و سایش مقاوم است.

۶ دلیل اصلی برای گالوانیزه کردن فولاد:

  1. طول عمر بسیار بالا: فولاد گالوانیزه شده طول عمر بلندی دارد و در برخی موارد ممکن است بیش از ۱۰۰ سال کارکرد داشته باشد، به عنوان مثال در پل لیندلیچ در dorset که از سال ۱۹۴۴ ساخته شده است.
  2. ثبات و پایداری: فولاد گالوانیزه شده با گذشت زمان همچنان ثابت و پایدار باقی می‌ماند و سطح صاف آن حفظ می‌شود.
  3. هزینه تامین و نگهداری پایین: گالوانیزه کردن فولاد می‌تواند هزینه های تامین و نگهداری را به شدت کاهش دهد و از نیاز به تعمیرات مکرر جلوگیری کند.
  4. درجه سختی بالا: پوشش گالوانیزه بر روی فولاد به سازه‌ها مقاومت بسیار بالا در برابر سایش و خوردگی می‌بخشد.
  5. سرعت انجام فرآیند: فرآیند گالوانیزه کردن فولاد به سرعت انجام می‌شود و در عرض چند دقیقه به پایان می‌رسد.
  6. عدم خوردگی: روکش گالوانیزه باعث حفاظت از فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی شده و از استفاده از فلز مقاوم در پروژه‌های مختلف ساختمانی جلوگیری می‌کند.

به طور کلی، گالوانیزه کردن فولاد با توجه به مزایای طول عمر بالا، پایداری، هزینه پایین، و مقاومت در برابر خوردگی، یک گزینه موثر برای استفاده در صنعت و ساختمان است.

 

 

استعلام آخرین قیمت و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎ ۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید

 همواره می توانید از طریق  دکمه زیر استعلام قیمت لوله گلخانه را درخواست نمایید

ثبت درخواست تماس

ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیریم

📌 مطالب پیشنهادی :

امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *