مقالات, وبلاگ

پروفیل C چیست و کاربرد و ویژگی آن

معرفی پروفیل C

پروفیل C چیست و کاربرد و ویژگی آن

اجزای زیادی وجود دارند که به پایداری یک اسکلت فلزی کمک می‌کنند. وقتی صحبت از سقف می‌شود، پروفیل‌های فلزی یک عنصر حیاتی هستند که برای پشتیبانی مناسب از سازه به کار می‌روند. همه پروفیل‌های فلزی یکسان نیستند، زیرا در انواع و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. بنابراین، مهم است که تفاوت‌های آن‌ها را بدانید و از پروفیل مناسب برای پروژه خود استفاده کنید. این مقاله به بررسی پروفیل C می‌پردازد تا قبل از خرید، همه‌چیزهایی را که نیاز دارید، بدانید.

معرفی پروفیل C

پروفیل‌های C تیر یا میله‌هایی سبک و افقی هستند که برای حمایت سازه‌ای در سقف استفاده می‌شوند. این پروفیل‌ها علاوه بر پشتیبانی سازه، مقاومت ساختمان در برابر بادهای سنگین را نیز افزایش می‌دهند. پروفیل‌ها جزء کلیدی اسکلت ثانویه ساختمان‌های فلزی تجاری، مسکونی و صنعتی هستند. این پروفیل‌ها هنگامی‌که با دامپا استفاده شوند، وزن عرشه سقف را تحمل می‌کنند. این امر باعث می‌شود که پروفیل‌ها، عنصری حیاتی برای ساختار سقف باشند. پروفیل C به خاطر شبیه بودن به حرف C انگلیسی، به این نام معروف است. این پروفیل علاوه بر پوشش سقف، برای پشتیبانی سازه‌ای در دیوارها و به‌عنوان تیرچه‌های کف نیز استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از پروفیل C

اندازه‌های مختلف پروفیل C

پروفیل‌های C در طیف وسیعی از ضخامت‌ها در بازار موجود هستند. آنها همچنین با مشخصات دقیق موردنظر مشتری تا هر طولی ساخته می‌شوند. در نتیجه این امکان را ایجاد می‌کنند که به‌راحتی و برای استفاده در اندازه‌های دلخواه در ساختمان‌ها به کار گرفته شوند. این پروفیل‌ها همچنین بدون نیاز به مته و با سوراخ‌های از پیش حفاری‌شده با قطرهای مختلف تولید می‌شوند. اما در عین‌حال در صورت درخواست مشتری امکان ایجاد سوراخ‌هایی به شکل بیضی و گرد در هر ابعادی وجود دارد. پروفیل‌های C معمولاً از 4 اینچ تا 12 اینچ و با عرض فلنج نیم اینچ تا 4 اینچ در دسترس هستند. آن‌ها در اندازه و طول‌های سفارشی مختلف بسته به نیاز یک پروژه در بازار یافت می‌شوند.

مزایای استفاده از پروفیل C

پروفیل C دارای حداقل مقاومت تسلیم تقریباً 60 درصد بیشتر از فولاد نورد گرم است که معمولاً برای پروفیل معمولی در نظر گرفته می‌شود. این نسبت استحکام به وزن بالا در بیشتر کاربردها، قابلیت محافظت اضافی را برای اکثر سازه‌ها و به شکلی مقرون‌به‌صرفه فراهم می‌کند. نسبت استحکام به وزن کمتر، مزایای بیشتری را نیز ازجمله جابجایی آسان‌تر، هم در حمل‌ونقل به محل ساخت‌وساز و هم در حین نصب فراهم می‌نماید. آسیب‌های سطحی که می‌تواند در حین حمل‌ونقل ایجاد شود، ممکن است تأثیرات نامطلوبی بر ظاهر پروفیل‌ها داشته باشد. پوشش گالوانیزه گرم یک مانع مؤثر در این خصوص است و از نظر چقرمگی و چسبندگی هم نسبت به رنگ برتری دارد. مقاومت بالای پوشش روی در برابر خوردگی به این معنی است که از هزینه‌های بالای نگهداری اجتناب می‌شود.

مقاومت در برابر خوردگی

خلاصه مزایای پروفیل‌های C در زیر آورده شده است:

  • حمل آن برای ساخت‌وساز و مونتاژ آسان‌تر است
  • ابعاد و صافی مطمئن
  • دوام بالا، تطبیق‌پذیری و کیفیت یکنواخت
  • هزینه حمل‌ونقل پایین به دلیل کاهش وزن

ویژگی‌های پروفیل‌های C

در این بخش به چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل C پرداخته‌شده است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • درجه فولاد: طبق IS 10748 درجه 2 یا IS 1079
  • قدرت تسلیم: Fy 250 N/mm² و  Fy 345 N/mm²
  • ضخامت فولاد پایه:50 میلی‌متر تا 3.20 میلی‌متر
  • پرداخت سطح: فینیش آسیاب، پرایمر اکسید قرمز، پیش گالوانیزه
  • طول موجود: قابلیت سفارش در هر طول قابل‌حمل، حتی تا 12 متر را دارند

روش نصب پروفیل C

پروفیل‌های C اعضای اصلی اسکلت فلزی ثانویه هستند و بیشتر به‌عنوان دیواره‌های سقفی، بند دیواری و سربرگ، پایه و آستانه برای پنجره‌ها و درها در ساختمان‌های فلزی استفاده می‌گردند. آنها اگر به همدیگر جوش داده شوند، می‌توانند به‌عنوان ستون، مهاربند و بند نیز استفاده شوند.

شکل پروفیل C اجازه نمی‌دهد که انتهای آن بچرخد و به هم چسبیده است. بستن پروفیل‌ها به همدیگر معمولاً با استفاده از پیچ و مهره انجام می‌شود. اگرچه ممکن است در برخی از روش‌های ساخت‌وساز، جوشکاری نیز قابل‌استفاده باشد.

مقاومت در برابر خوردگی

پوشش زینک به‌عنوان کلاس پوشش استاندارد بر روی پروفیل C ارائه می‌شود. این موضوع باعث می‌گردد پروفیل‌های C شکل یک عمر طولانی و بدون دردسر را برای ساختمان‌های سرپوشیده و روباز و البته در یک محیط غیرتهاجمی (از لحاظ خورندگی) فراهم ‌کنند.

محیط تهاجمی به محیطی گفته می‌شود که هزار متر از موج‌های خشن، 750 متر از انتشار مواد صنعتی و احتراق سوخت فسیلی و 300 متر از آب‌های شور و آرام فاصله داشته باشد. برای محیط‌های فوق‌العاده خورنده باید با شرکت فروشنده تماس گرفته شود و با آن‌ها مشورت کنید.

تفاوت‌های پروفیل‌های C و Z

  • زوایای پروفیل Z و C متفاوت هستند. شکل C 90 درجه است. بنابراین هنگام استفاده از آن در شیب معین، باید زاویه پروفیل را در ترکیب با زاویه چنگک در نظر گرفت. اگر شیب آن زیاد باشد می‌توان از پروفیل Z استفاده کرد و از عملکرد خمشی آن نهایت استفاده را برد.
  • در مقایسه با پروفیل Z، خواص مکانیکی C متفاوت است و روش اتصال آن به اسکلت فولادی بیشتر به‌وسیله پیچ و مهره است. بنابراین، از جنبه‌های حالت تنش، ساختار و نتایج محاسباتی معقول‌تری برخوردار می‌باشد.
  • هنگامی‌که شیب سقف کم است، بخش خمشی پروفیل‌های C کمی کمتر از شیب Z می‌باشد، اما تفاوت قابل‌توجهی ندارند. هنگامی‌که شیب سقف افزایش می‌یابد، بخش خمشی پروفیل Z به‌طور متقارن در جهت عمودی زیاد می‌شود. بنابراین، پروفیل‌های C برای سقف‌هایی با شیب زیاد مناسب نیستند.
  • برای کاربرد در دیوار یا کف، انتخاب بین پروفیل‌های C یا Z فرق چندانی نمی‌کند.

جمع‌بندی

پروفیل‌ها این روزها بسیار محبوب هستند و در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. دلیل عمده این محبوبیت آن است که می‌توان با استفاده از آنها و بنا به طرح، برای سقف ساختمان‌های صنعتی اشکال متفاوتی ارائه داد. از سوی دیگر، جنس پروفیل C ازفولاد مرغوب ساخته‌شده است. به‌طوری ‌که می‌تواند بار یک ساختمان را تحمل کند و محکم و ثابت بماند. ضمناً نصب پروفیل‌های C کار بسیار آسانی می‌باشد. بهترین بخش استفاده از آن‌ها این است که سبک‌وزن هستند و عرض، طول و ارتفاع آن‌ها را می‌توان با توجه به طرح، سفارشی کرد. در آخر باید گفت که این صفحات را می‌توان تیرهایی نامید که از تیرها پشتیبانی می‌کنند!

منابع

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *