مشاوره خرید :
49986000
۰۲۱
وبلاگ

پروفیل لنگه دری و کاربرد آن

پروفیل لنگه دری و کاربرد آن

پروفیل لنگه دری و کاربرد آن

به مقاطع توخالی فلزی، پروفیل گفته می‌شود که انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها دارای کاربرد منحصر به فردی در صنایع مختلف هستند. انواع مختلف پروفیل‌ها شامل پروفیل گالوانیزه، پروفیل مبلی، پروفیل صنعتی(سنگین)، پروفیل زد و پروفیل ساختمانی می‌باشد. از طرفی، به دلیل اشکال خاص و منحصر به فرد پروفیل‌های ساختمانی، استفاده از آن‌ها برای ساخت درب و پنجره باعث می‌شود در هر ساختمان درب و پنجره‌ها با مکانیزم خاصی در کنار هم قرار بگیرند و محکم شوند. به‌طور معمول، پروفیل‌هایی که برای ساخت درب و پنجره استفاده می‌گردند، پروفیل سپری، پروفیل کلافی و پروفیل لنگه دری نام دارند. در این مقاله نمونه لنگه دری موردبررسی قرارگرفته است.

معرفی پروفیل لنگه دری

پروفیل‌ها یکی از مصالح پرکاربرد در صنایع مختلف ازجمله ساخت درب و پنجره، کشتی‌سازی، خودروسازی، ساختمان‌سازی و غیره می‌باشند. پروفیل لنگه دری یکی از انواع مقاطع فولادی است که معمولاً با نام تجاری پروفیل 508 یا پروفیل دو لبه در بازار شناخته می‌شود. این نوع پروفیل‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف و با ضخامت دیواره گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌گردند. به‌طور معمول نمونه‌هایی که ضخامت دیواره آن‌ها کم است، در ساختمان‌های کوچک  به کار گرفته می‌شوند. درحالی که نمونه‌هایی با دیواره ضخیم برای استفاده در ساختمان‌های بلند و برج‌ها مناسب‌تر می‌باشند. زیرا در برابر فشارهای وارده به ساختمان مقاومت بیشتری دارند. البته وظیفه اصلی این نوع پروفیل‌ها ساخت چهارچوبی برای درب و پنجره می‌باشد که مانع از افتادن درب و پنجره شود و آن‌ها را به دیوار متصل‌کند.

پروفیل لنگه دری

مشخصات پروفیل لنگه دری

هر پروفیل مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد و بر اساس این ویژگی‌ها، کاربرد ویژه‌ای در امور صنعتی خواهد داشت. مشخصات پروفیل لنگه دری همچون ابعاد، استانداردهای تولید، ویژگی‌های ظاهری و شیمیایی آن‌ها در این بخش از مقاله موردبحث قرارگرفته است.

ابعاد پروفیل لنگه دری

معمولاً ابعاد و اندازه این نوع پروفیل متغیر است. ولی به‌طور میانگین پروفیل 508 با حداقل ضخامت دیواره 2 میلی‌متر و حداکثر ضخامت دیواره 4 میلی‌متر تولید می‌گردد. هر شاخه از این نوع پروفیل به‌طور متوسط به طول 6 تا ۱۲ متر برش داده می‌شود.

استانداردهای تولید پروفیل لنگه دری

استاندارد تولید هر پروفیل، مشخص‌کننده ویژگی‌های آن پروفیل می‌باشد. به کار گرفتن استاداندارهای ملی همچون استاندارد 7338 و استاندارد 7336 برای ساخت پروفیل لنگه دری مناسب‌تر است. البته در برخی مواقع از استاندارد هندیIS 4351 برای تولید پروفیل 508 استفاده می‌شود.

ویژگی‌های ظاهری پروفیل لنگه دری

پروفیل‌های ساختمانی که برای تولید درب و پنجره استفاده می‌شوند، معمولاً داری یک یا دو لبه هستند. وجود این لبه‌ها این نوع پروفیل‌ها را از سایر قوطی‌های پروفیل متمایز می‌کند. برخلاف پروفیل سپری که لبه‌های آن در دو طرف یک ضلع قرار دارند و شکل T می‌باشد، در پروفیل 508 لبه‌ها در امتداد قطر مقطع قرار گرفته‌اند. این لبه‌ها به محکم قرار گرفتن درب و پنجره در چهارچوب کمک می‌کنند.

ویژگی‌های شیمیایی پروفیل لنگه دری

متریال به کار گرفته‌شده در ساخت پروفیل لنگه دری ورق سیاه نام دارد که دارای کربن کمی می‌باشد. کمبود کربن در ورق سیاه منجر به افزایش استحکام ورق و در نتیجه افزایش مقاومت پروفیل می‌شود. از دیگر خواص ورق سیاه این است که به‌راحتی جوش می‌خورد. اگرچه آن را قلع اندود می‌کنند، اما قابلیت رنگ‌کاری هم دارد. به همین دلیل این نوع پروفیل با رنگ‌های متنوع در بازار موجود می‌باشد.

انواع پروفیل لنگه دری

فرآیند تولید پروفیل لنگه دری

عمدتاً پروفیل لنگه دری از ورق‌هایی با جنس مختلف مانند آهن، آلومینیوم و غیره تولید می‌شود و فرآیند تولید آن به دو روش انجام می‌شود. در روش اول، ابتدا متریال موردنیاز تولید این نوع پروفیل انتخاب می‌د. سپس ورق موردنظر با استفاده از غلتک‌های نورد، شکل و فرم موردنظر را به خود می‌گیرد. در آخر، محصول نهایی در اندازه موردنظر برش داده می‌شود. مزیت این روش تولید پروفیل این است که می‌تواند پروفیل 508 را با اندازه‌های دلخواه مشتری تولید کند.

در روش دوم تولید این نوع پروفیل به جای ورق از بلوک‌های فلزی استفاده می‌شود. همچنین نمی‌توان بلوک فلزی را با استفاده از غلتک نورد شکل داد. بنابراین در این روش لازم است بلوک فلزی به‌منظور شکل‌پذیری در کوره قرار بگیرد و حرارت ببیند. پس از اینکه بلوک به دمای موردنیاز رسید، با استفاده از غلتک به‌صورت ورق تغییر شکل پیدا می‌کند. پس از سرد شدن ورق موردنظر با استفاده از نورد سرد شکل نهایی پروفیل درست می‌شود.

انواع پروفیل لنگه دری

بر اساس متریال به کار گرفته‌شده در تولید پروفیل لنگه دری می‌توان آن را به چند دسته متفاوت ازجمله پروفیل آهنی، پروفیل چوبی، پروفیل کامپوزیتی و پروفیل آلومینیومی تقسیم‌بندی کرد.

پروفیل لنگه دری آهنی: به دلیل خواص آهن، این پروفیل مقاومت بالایی در برابر ضربه به دست می آورد و همچنین قابلیت رنگ‌آمیزی خواهند داشت. با این حال، پروفیل‌های آهنی وزن زیادی دارند، برای صدا و حرارت عایق خوبی نمی‌باشند و مقاومت آن‌ها در برابر خودرگی پایین می‌باشد. به دلیل این معایب، استفاده از پروفیل آهنی بسیار محدود می‌باشد.

پروفیل لنگه دری چوبی: اگرچه پروفیل چوبی در برای صدا و حرارت عایق‌ خوبی می‌باشد و از نظر ظاهری زیبا و جذاب است. اما در برابر ضربه، مقاومت بالایی ندارد و مستعد آتش‌سوزی می‌باشد. علاوه بر این، اگر چوب به‌کار گرفته‌شده در این پروفیل به‌خوبی عایق‌کاری نشود، پروفیل چوبی دوام زیادی نخواهد داشت.

پروفیل لنگه دری کامپوزیتی: دو ماده شیمیایی PVC و UPVC که از پردازش مواد نفتی و کلرید اسید به دست آمده‌اند، در تولید پروفیل لنگه دری مورداستفاده قرار می‌گیرند. از مزایای این پروفیل می‌توان به مقاومت بالا در برابر نور خورشید، خوردگی و اشتغال، تنوع رنگی بسیار زیاد، هزینه کم، ایمنی بالا، نصب آسان و راحتی نگه‌داری اشاره کرد. این پروفیل معمولاً بین 2 تا 8 میلی‌متر ضخامت دارد و عایق خوبی در برابر صدا و حرارت در نظر گرفته می‌شود.

پروفیل لنگه دری آلومینیومی: این نوع پروفیل ارزان‌ترین و پرطرفدارترین نوع پروفیل 508 می‌باشد که برای ساخت انواع درب و پنجره مورداستفاده قرار می‌گیرد. دلیل محبوبیت این پروفیل استحکام بالا، ظرافت و زیبایی منحصربه‌فرد و قابلیت بازیافت و سازگار با محیط‌زیست می‌باشد. با این حال پروفیل آلومینیومی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی گزینه مناسبی نیست. از طرفی، این پروفیل قابلیت جوشکاری ندارد و برای رنگ‌پذیری به مواد مخصوصی نیاز دارد.

کاربرد پروفیل لنگه دری

تقریباً می‌توان گفت از پروفیل لنگه دری در اغلب صنایع و در کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. ولی بیشترین و مهم‌ترین کاربرد این نوع پروفیل برای ساخت چهارچوب درب و پنجره به‌خصوص درب‌های PVC و فرانسوی، درب‌های فولادی، نرده و گوشه پله‌ها می‌باشد.

جمع‌بندی

پروفیل لنگه دری نوعی قوطی پروفیل است که اغلب برای ساخت درب و پنجره، نرده و چهارچوب مورداستفاده قرار می‌گیرد. شکل ظاهری آن به‌صورت مقاطع مربعی شکل است که در امتداد قطر آن دو لبه وجود دارد. این لبه‌ها به محکم نگه‌داشتن درب کمک می‌کنند. برای تولید این پروفیل‌ها معمولاً از ورق یا بلوک فلزی استفاده می‌شود و در ابعاد متنوع تولید می‌گردند. اما ضخامت دیواره آن‌ها بستگی به ضخامت ورق دارد و تقریباً بین 2 تا 8 میلی‌متر می‌باشد.

منابع

 

ثبت درخواست تماس

ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیریم

 

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.

 

 

4.7/5 - (4 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
سایدبار
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من