محصولات, مقالات, وبلاگ

پروفیل زد (Z)

پروفیل زد (Z)

پروفیل Z در معماری، سازه یا مهندسی ساختمان در واقع یک تیر یا میله افقی است که برای حمایت از سازه‌ها در ساختمان‌ها و معمولاً روی سقف آنها استفاده می‌شود. خود پروفیل ها یا توسط تیرها یا دیوارهای ساختمان پشتیبانی می شوند. این پروفیل ها بیشتر در ساختمان های فلزی کاربرد دارند. با این حال، گاهی اوقات با تیرهای کوتاه در سازه های چوبی جایگزین می شوند. در این مقاله به معرفی این پروفایل Z، کاربردها و ویژگی های آن می پردازیم.

پروفیل زد (Z)

شکل ظاهری پروفیل z

پروفیل z از نظر ظاهری شبیه حرف Z انگلیسی است، بنابراین به آن پروفایل زی  یا Z می گویند. این پروفیل ها اعضای قاب سقف هستند که موازی با سقف ساختمان هستند و عرشه یا ورق سقف را نگه می دارند. پروفیل های فلزی به نوبه خود توسط تیرها یا دیوارها پشتیبانی می شوند. پروفیل های زد اعضای فریم فولادی ثانویه هستند که هم برای سقف و هم برای دیوار استفاده می شوند. پروفیل های زد عمدتاً در دیوارها یا برای پروژه های سقف بزرگ استفاده می شود. این پروفیل های فلزی به گونه ای طراحی شده اند که فاصله ای را که تیرها باید طی کنند کاهش دهند و بارهای اضافی عرشه سقف را تحمل کنند و از ریزش سقف جلوگیری کنند.

روند ساخت پروفیل زد (Z)

پروفیل زد (Z) معمولاً از فولاد سرد ساخته می‌شود و طراحی می‌کند آن را به‌اندازه‌ای نازک می‌سازد که می‌تواند پیچ ​​و مهره‌ها را به‌راحتی و با ایمنی کامل در بدنه آن قرار دهد. فولاد سرد شده با نورد یا فشار دادن ورق‌های فولادی نازک به شکل دلخواه ساخته می‌شود. فولاد سرد نسبت به فولاد نورد گرم، برای تهیه هزینه کمتری دارد و همچنین با آن نیز آسان‌تر می‌شود. گرم شدن فولاد از شکل دهی سرد قوی‌تر می‌شود، اما احتمال شکست آن در هنگام فشار آوردن، بیشتر از خم شدن آن است.

این پروفیل‌ها از فولاد گرم با روکش گالوانیزه نیز ساخته می‌شوند و در زمینه محصولات ساختمانی و سازه‌های فولادی سبک‌وزن دسته‌بندی می‌گردند. این روکش‌های گالوانیزه، محافظت از محیط‌های داخلی یا در معرض دید ایجاد می‌کنند. برای محافظت نهایی از پروفیل، یک لایه رنگ نیز در خارج از آن اعمال می‌نمایند. روی و رنگ در اثر ترکیب شدن (اثر هم‌افزایی)، در مجموع محافظت می‌شود.

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.
جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎ 02149986000  داخلی 100 تماس بگیرید

کاربرد پروفیل های Z در ساختمان

قاب ثانویه جزء مهم بسیاری از سازه های فلزی از پیش مهندسی شده است. این نوع قاب بندی که به «سازه های ثانویه» نیز معروف است، بین عناصر قاب اولیه اجرا می شود و ساختاری را در داخل سازه ایجاد می کند که شباهت زیادی به تیرهای متقاطع در ساختمان چوبی دارد. هدف از قاب بندی ثانویه توزیع بار از سطوح ساختمان به سازه اصلی و پی است. قاب ثانویه می تواند پشتیبانی طولی را اضافه کند که به مقاومت در برابر باد و زلزله کمک می کند. همچنین می تواند مهاربندی دهلیزی را برای فلنج های فشاری که بخشی از قاب اولیه هستند فراهم کند و ظرفیت کلی قاب را افزایش دهد. اجزای اصلی قاب ثانویه پروفیل Z (Z) و C (C) هستند و در ادامه فقط به نقش پروفیل Z می پردازیم.

ویژگی های Z (پروفایل)

طراحی خاص: پروفیل های زد به طور خاص برای شکل دادن به تیرهای سقف و دیوار ساختمان ساخته می شوند.
زاویه: پروفیل های نوع Z دارای زاویه کمتر از 90 درجه هستند و به همین دلیل انعطاف پذیری زیادی دارند و می توان از آنها برای مصارف مختلف استفاده کرد.
همپوشانی: پروفایل های Zed را می توان به طور مداوم و بدون محدودیت روی هم قرار داد. بنابراین برای استفاده در ساختمان های اسکلت فلزی مرتفع مناسب هستند.
شیب سقف: در صورت افزایش شیب سقف، قسمت خمشی یک پروفیل نیز به صورت متقارن و عمودی افزایش می یابد. بنابراین پروفیل های Z برای سقف های با شیب زیاد بسیار مناسب هستند.

تکیه گاه: پروفیل های Z معمولاً بین ورق های سقف قرار می گیرند تا پشتیبانی لازم را فراهم کنند.
استحکام: پروفیل های Z بسیار مستحکم هستند و می توانند سازه های سنگین را تحمل کنند. بنابراین در ساختمان هایی با سقف بزرگتر یا ظرفیت بار انتخاب خوبی هستند.
نصب و راه اندازی: نصب پروفیل های Z نیاز به تلاش و مهارت زیادی دارد. به همین دلیل استفاده از آنها در سقف سازه های فولادی تک دهانه ایده خوبی است.
نگهداری مناسب: پروفیل های زد باید در محیط خشک نگهداری شوند. زیرا وجود آب و رطوبت باعث خوردگی زودرس در آنها می شود. اگر خیس شدند باید آنها را بردارید و دوباره روی هم قرار دهید تا جریان هوا سطح آنها را خشک کند.

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.
جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎ 02149986000  داخلی 100 تماس بگیرید

قیمت پروفیل Z:

پروفیل‌های فولادی که بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می‌شوند قیمت‌های متفاوتی در سراسر جهان دارند.قیمت این نوع از پروفیل‌ها تحت تاثیر نوع و کیفیت متریال مصرفی و ضخامت و ابعاد پروفیل می‌باشد.به گونه‌ای که پروفیل Z18 با ضخامت 2.5 سانتی متر نسبت به همین نوع پروفیل با ضخامت 3سانتی متر قیمت متفاوتی خواهد داشت.

 

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎ ۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید

 همواره می توانید از طریق  دکمه زیر استعلام قیمت لوله گلخانه را درخواست نمایید

ثبت درخواست تماس

ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیریم

📌 مطالب پیشنهادی :

4.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *