مشاوره خرید :
49986000
۰۲۱
وبلاگ

نحوه تولید لوله گالوانیزه

نحوه تولید لوله گالوانیزه

نحوه تولید لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه به دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد یا الکتروگالوانیزه تولید می‌گردد. در روش گالوانیزه گرم یک لایه ضخیم، با آبکاری یکنواخت، چسبندگی قوی و عمر طولانی بر روی لوله تشکیل می‌شود. در روش سرد هزینه آبکاری پایین است، اما سطح صافی روی لوله شکل نمی‌گیرد. همچنین مقاومت در برابر خوردگی لوله گالوانیزه سرد بسیار کمتر از لوله‌های گالوانیزه گرم است. در این مطلب به معرفی نحوه تولید لوله گالوانیزه خواهیم پرداخت.

استخراج از حمام روی مذاب

معرفی لوله گالوانیزه

علت نام‌گذاری لوله گالوانیزه آن است که در زمان تولید این لوله، یک پوشش محافظتی از روی بر سطح آن چسبانده می‌شود تا از زنگ‌زدگی و خوردگی لوله جلوگیری به عمل آید. این پوشش از فلز روی باعث می‌شود بستر لوله در برابر عوامل خورنده مقاومت کند. بستر لوله گالوانیزه از جنس فولاد معمولی یا آهن درست شده است. لوله‌های گالوانیزه‌ای که در بازار وجود دارند، به چند روش مختلف گالوانیزه می‌شوند، اما مطمئن‌ترین روش همان گالوانیزه گرم است. در ادامه مطلب هر دو نحوه تولید لوله گالوانیزه گرم را توضیح خواهیم داد.

نحوه تولید لوله گالوانیزه به روش گرم

نحوه تولید لوله گالوانیزه عبارت است از غوطه‌ور کردن آهن یا فولاد در حمام روی مذاب جهت تولید یک پوشش چندلایه و مقاوم در برابر خوردگی. یک واکنش متالورژیکی بین آهن موجود در فولاد و روی مذاب، در حالی که لوله در وان روی غوطه‌ور می‌باشد، رخ می‌دهد. این واکنش یک فرآیند انتشاری و یکپارچه است. بنابراین پوشش روی بر تمام سطوح لوله تشکیل می‌شود و ضخامت یکنواختی در سراسر آن ایجاد می‌کند. از مزایای روش گالوانیزه گرم می‌توان به صاف و یکنواخت شدن سطح لوله، مقاومت بالا در برابر خوردگی، ظرفیت بالای تولید و استحکام بالای آن اشاره کرد.

مراحل فرآیند تولید گالوانیزه گرم

مراحل نحوه تولید لوله گالوانیزه به شرح زیر است:

  • چربی زدایی

در آغاز عملیات اولیه گالوانیزه گرم، آلاینده‌های سطحی آلی روی لوله مانند روغن و رنگ، معمولاً با محلول‌های سوزاننده به دقت از فولاد جدا می‌شوند. لازم است رنگ‌ها، لاک‌ها، روغن‌ها و هرگونه ناخالصی لوله‌ها قبل از رسیدن به کارخانه گالوانیزه، به طور کلی پاک شوند.

  • اسید شویی

پس از چربی زدایی، لوله موردنظر تمیز می‌شود تا زنگ‌زدگی و هرگونه رسوب آسیاب روی آن از بین برود. برای این منظور بیشتر از اسیدکلریدریک استفاده می‌شود، اگرچه اسیدسولفوریک نیز مفید است.

  • روان شدن

محصول فولادی تمیزشده با اسید، در محلول شار حاوی کلرید آمونیوم روی غوطه‌ور می‌شود که معمولاً در دمای 50-70 درجه سانتی‌گراد کار می‌کند. این محلول هرگونه اکسیدی که پس از تمیز کردن اسید روی سطح لوله تشکیل می‌شود را حذف می‌کند و از اکسیداسیون بیشتر قبل از گالوانیزه کردن سطح لوله جلوگیری می‌نماید. سپس لوله برای آغاز گالوانیزه کردن گرم، خشک می‌شود.

  • گالوانیزه کردن

در این مرحله، لوله‌های آماده‌شده در مراحل قبلی، با غوطه‌ور شدن در روی مذاب، گالوانیزه می‌گردند. هنگام غوطه‌ور شدن در حمام گالوانیزه، سطح فولاد به طور کامل توسط روی مذاب پوشیده می‌شود. سپس روی با فولاد واکنش می‌دهد و یک سری لایه‌های آلیاژ روی-آهن تشکیل می‌شوند. ضخامت این لایه‌ها عمدتاً با جرم فولاد گالوانیزه‌شده تعیین می‌گردند. یک مزیت مهم فرآیند گالوانیزه گرم این است که حداقل ضخامت پوشش استاندارد بدون توجه به اپراتور، به طور خودکار اعمال می‌شود.

  • ماندن لوله در حمام مذاب

برای ایجاد پوشش، لوله در حمام باقی می‌ماند تا زمانی که دمای آن به روی مذاب برسد. این دما در محدوده 445 درجه سانتی‌گراد تا 465 درجه سانتی‌گراد است. این کار با سرعت کنترل‌شده و نسبی ادامه می‌یابد و یک لایه بیرونی روی مذاب اعمال و بر سطح آن جامد می‌شود. می‌توان گفت این پوشش روی، نسبتاً خالص است.

  • استخراج از حمام روی مذاب

پس از استخراج از حمام گالوانیزه، لوله‌ها معمولاً از طریق یک محلول کوئنچ خنک می‌شوند که معمولاً حاوی یک بازدارنده شیمیایی برای غیرفعال شدن سطح روی و جلوگیری از اکسیداسیون اولیه است.

اگر حمام روی مذاب دارای طراحی مناسبی باشد، روی مذاب گوشه‌ها و درزهای لوله را می‌پوشاند، لبه‌های آن را می‌بندد و به فرورفتگی‌ها نفوذ می‌کند تا محافظت کاملی را از مناطقی که نقاط خوردگی احتمالی هستند، ایجاد نماید.

استخراج از حمام روی مذاب

نحوه تولید لوله گالوانیزه به روش گرم باعث می‌شود گوشه‌ها و لبه‌های باریک لوله‌ها کمی ضخیم‌تر گردند و در مقایسه با پوشش‌های ارگانیک که در این مناطق بحرانی نازک می‌شوند، محافظت بسیار بیشتری اعمال می‌کند. مدت غوطه‌ور شدن لوله‌ها در حمام گالوانیزه به اندازه لوله‌ها بستگی دارد. اگر لوله‌ها کوچک باشند این فرآیند در حدود چند دقیقه است. اگر بزرگ‌تر باشند، مدت زمان بیشتری لازم است.

فرآیند دو بار غوطه‌ور کردن

دو بار غوطه‌ور کردن اصطلاحی است که برای توصیف فرآیند گالوانیزه کردن لوله‌های طولانی‌تر، گسترده‌تر یا عمیق‌تر از ابعاد حمام روی مذاب موجود استفاده می‌شود. در این روش، لوله‌ها را به داخل وان روی مذاب فرو می‌برند تا نیم یا بیش از نیمی از لوله در روی مذاب غوطه‌ور گردد. سپس هنگامی که پوشش گالوانیزه بر روی نیمی از لوله اعمال شد، لوله از حمام خارج می‌گردد و توسط بالابرها چرخانده می‌شود تا قسمت غیر گالوانیزه را بتوان در روی مذاب غوطه‌ور کرد.

فرآیند دو بار غوطه‌ور کردن

نحوه تولید لوله گالوانیزه به روش سرد

نحوه تولید لوله گالوانیزه به روش سرد به این شکل است که ترکیبی از روی و زینک که با چسب‌های شیمیایی به هم متصل شده‌اند را بر سطح لوله اعمال می‌کنند. روش سرد به این دلیل که بین محلول روی و بستر لوله یک پیوند شیمیایی رخ می‌دهد، با پوشش روی گالوانیزه گرم متفاوت است. اگر درصد بالایی از روی در این محلول وجود داشته باشد و به‌درستی بر سطح لوله اعمال شود، می‌تواند به شکلی مناسب، مانع از خوردگی لوله گردد. گالوانیزه سرد را می‌توان با ابزارهایی ساده و ابتدایی مانند غلتک، برس و تفنگ اسپری اعمال کرد.

جمع‌بندی

تولید لوله‌های گالوانیزه به دو روش سرد و گرم از مزایای مخصوص به خود برخوردار هستند که بازگو کردن آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است. اما باید بدانید که روش گرم از محبوبیت و اطمینان بخشی بیشتری برخوردار می‌باشد. در این مطلب، نحوه تولید لوله گالوانیزه را به صورت تفصیلی شرح دادیم.

 

 

ثبت درخواست تماس

ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیریم

نحوه تولید لوله گالوانیزه چگونه است؟

تولید لوله‌های گالوانیزه به دو روش سرد و گرم از مزایای مخصوص به خود برخوردار هستند که بازگو کردن آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است. اما باید بدانید که روش گرم از محبوبیت و اطمینان بخشی بیشتری برخوردار می‌باشد. در این مطلب، نحوه تولید لوله گالوانیزه را به صورت تفصیلی شرح دادیم.برای اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه بفرمایید.

فرآیند خرید لوله گالوانیزه به چه صورت است؟

جهت اطلاع از آخرین قیمت و همچنین فرآیند خرید محصولات گالوانیزه با شماره تلفن 02149986000 داخلی 100 یا 200 تماس بگیرید.

نحوه تولید لوله گالوانیزه چگونه است؟

فرایند گالوانیزه کردن معمولاً به 4 روش حرارتی، گالوانیلیک، پیش گالوانیزه و الکتروگالوانیزه انجام میشود که برای تولید لوله گالوانیزه، معمولاً از 2 روش گالوانیلیک یا الکتروگالوانیزه استفاده میکنند.

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
سایدبار
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من