وبلاگ

لوله پی وی سی سخت

ویژگی لوله پی وی سی سخت

لوله پی وی سی سخت

از آنجایی که جریان داشتن آب تمیز در یک سازه یا ساختمان یک امر ضروری می‌باشد، پیمانکاران به دنبال بهترین راه برای تحقق این امر هستند. در گذشته برای دستیابی به این هدف از لوله‌های فلزی استفاده می‌شد. اما از آنجایی که این لوله‌ها دچار زنگ‌زدگی یا خوردگی می‌شوند، جای آنها با لوله‌های پلاستیکی عوض شد. با گذر زمان و بهبود عملکرد لوله‌های پلاستیکی و ساخت لوله UPVC، این لوله‌ها به یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتقال آب در سازه تبدیل گردیدند. در این مقاله توضیحاتی را در مورد لوله پی وی سی سخت یا UPVC ارائه خواهیم کرد.

لوله پی وی سی سخت

ویژگی لوله پی وی سی سخت

لوله پی وی سی سخت خصوصیات خاص خود را دارد و همین باعث‌شده است تا در زمینه ساختمان یکی از بیشترین کاربردها را داشته باشد. یکی از ویژگی‌های بارز این لوله‌، مقاومت بالای آن‌ در برابر خوردگی می‌باشد که یک برتری نسبت به لوله فلزی است. این لوله‌ در مقایسه با لوله‌های چدنی و حتی گالوانیزه، از مقاومت بسیاری در برابر خوردگی و اسیدهای قوی و خورنده برخوردار می‌باشد. بنابراین برخلاف لوله‌های فلزی، طی مدت زمان بالا، آب آشامیدنی دیگر دچار زردی و اسیدی شدن نمی‌شود.

این لوله‌ها همچنین از استحکام مکانیکی و الاستیکی بالایی برخوردار هستند. در بسیاری از موارد با وجود فشار بسیار بالای آب و ضربات سنگین واردشده به این لوله‌ها، آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود که عمدتاً به دلیل ساختار خاص و متفاوت آن‌ها می‌باشد. طبق تحقیقات ارائه‌شده، لوله UPVC توان مقاومت در فشار ۱۱۰ اتمسفری در دمای اتاق به مدت یک ساعت را دارد و در این مدت دچار کوچک‌ترین آسیبی نمی‌شود.

از دیگر مواردی که جزئی از ویژگی‌های بارز این لوله‌ها محسوب می‌گردد، بافت آن‌ها است که بسیار سبک می‌باشد. آنها حتی نصب بسیار آسانی دارند که جلوی هدر رفتن وقت اضافی در پروژه‌های ساخت و ساز را می‌گیرند. تراکم این لوله‌ها ۲۰ درصد یک لوله چدنی عادی می‌باشد و همین باعث سبکی و سهولت در حمل‌ونقل آن‌ها می‌شود.

کاربرد لوله پی وی سی سخت

در ترکیب شیمیایی لوله پی وی سی سخت از مواد خاصی استفاده‌شده که باعث‌شده است در بسیاری از پروژه‌ها استفاده گسترده‌ای داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای لوله UPVC در لوله‌کشی آب شهری یا به عبارتی تأمین آب آشامیدنی داخلی است. همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، به دلیل مقاومت مناسب این لوله‌ها در برابر مواد قلیایی و مواد اسیدی و عدم زنگ زدن برخلاف لوله فلزی، آن‌ها به یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتقال آب شهری تبدیل شده‌اند.

یکی دیگر از کاربردهای گسترده این نوع از لوله‌ها در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای است. به دلیل برتری‌هایی که این لوله‌ها نسبت به لوله‌های چدنی و گالوانیزه دارا هستند، استفاده از آن‌ها را در این زمینه نیز گسترش داده است. استفاده از لوله UPVC به این منظور، باعث کاهش مصرف حداقل ۵۰ درصدی آب می‌شود که هزینه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد و جلوی هدر رفتن آب را نیز می‌گیرد.

در آخر یکی دیگر از کاربردهای لوله پی وی سی سخت در ناودان‌ها، لوله‌ها و سیستم‌های انتقال آب باران می‌باشد که معمولاً در شهرستان‌ها و کلان‌شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل محبوبیت آن‌ها در این زمینه نیز شکل‌پذیری بالای آن‌ها است.

تمامی این کاربردها می‌تواند مهر تائیدی بر این لوله‌ها به خصوص در زمینه انتقال سیالات باشد و استفاده از آن‌ها را توصیه کند.

کیفیت لوله پی وی سی سخت

یکی از اشتباهات رایج در صنعت، عدم درک تفاوت لوله پی وی سی سخت با لوله پلی‌اتیلن است. در ساخت لوله پلی‌اتیلن، به طور معمول ماده افزودنی خاصی به آن اضافه نمی‌شود. چرا که این لوله در همان حالت عادی دارای مقاومت بالایی است و افزودن ماده دیگر باعث شکنندگی بیشتر آن‌ خواهد شد. استفاده از ماده فیلر در ساخت این لوله‌ها نیز مقاومت آن را‌ بسیار کاهش می‌دهد که در بسیاری از کارخانه‌ها برای کاهش قیمت تمام‌شده استفاده می‌شود.

اما در مورد لوله UPVC می‌توان متذکر شد که ظاهری تردتر و شکننده‌تر دارد. البته به طور معمول باید این ویژگی درون این لوله‌ها باشد، چرا که با افزایش مقاومت آن‌ها، خاصیت الاستیکی و انعطاف‌پذیری مطلوب خود را از دست می‌دهند و تبدیل به ماده دیگری خواهند شد. بنابراین، همین انعطاف‌پذیری و خاصیت الاستیکی باعث‌شده است تا در بسیاری مکان‌ها، این لوله‌ها بهترین کیفیت خود را به خصوص در برابر فشار وارده، ارائه دهند.

کاربرد لوله پی وی سی سخت

تفاوت پی وی سی سخت و پی وی سی معمولی

معمولاً از ماده پی وی سی عادی و معمولی برای استفاده در قاب پنجره استفاده نمی‌شود و این یکی از اشتباهات رایج در صنعت می‌باشد. آن هم به این دلیل است که مقاومت پی وی سی معمولی، مطابق با نام آن، کمتر از نوع سخت آن می‌باشد. همین امر در زمینه لوله‌ها نیز صدق می‌کند. از طرفی دیگر، عمر لوله UPVC بسیار بیشتر از پی وی سی عادی می‌باشد و که یکی دیگر از برتری‌های این نوع را نشان می‌دهد.

اما مسئله‌ای مهم‌تر در تفاوت این دو نوع، بخار هیدروژن کلرید یا HCl می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید، با افزایش دما، بخار این ماده در محیط پخش خواهد شد و می‌تواند باعث آسیب‌ها و صدمات جبران‌ناپذیری شود. این اتفاق می‌تواند در لوله پی وی سی عادی رخ دهد. هرچند که استفاده از این ماده طی چند سال اخیر در صنعت ممنوع‌شده است، اما ممکن می‌باشد هنوز به منظور کاهش هزینه تمام‌شده در بعضی کارخانه‌ها از HCl استفاده شود.

قیمت لوله پی وی سی سخت

این موضوع را در نظر گرفت که هر تولید کننده‌ای از افزودنی‌های متفاوتی در ترکیبات خود استفاده می‌کند و هرکدام، ویژگی‌های خاص خود را به لوله می‌بخشند. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان قیمت مقطوعی برای لوله پی وی سی سخت در نظر گرفت. البته نباید فراموش کرد که موارد مختلفی همچون قطر و ضخامت نیز تأثیر مستقیمی روی قیمت این لوله‌ها دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله توضیحاتی را در مورد لوله پی وی سی سخت ارائه دادیم و به ویژگی‌ها و کاربردهای آن در موارد مختلف اشاره کردیم. استفاده از این لوله نسبت به نوع معمولی آن بیشتر توصیه می‌شود. البته قیمت بیشتری را برای شما در بر خواهد داشت، اما از کیفیت بهتری برخوردار است.

 

جهت خرید به صورت عمده نیز می توانید به صورت تلفنی با ما تماس حاصل فرمایید.

منابع

 

انواع لوله PVC

  • لوله M-PVC
  • لوله U-PVC
  • لوله O-PVC
  • لوله P-PVC
  • لوله C-PVC
  • لوله پی وی سی معمولی (فشار ضعیف)
  • لوله پی وی سی نیمه قوی
  • لوله پی وی سی فشار قوی

 

اصطلاحات مورد استفاده در استانداردهای لوله PVC

  • اندازه اسمی DN/OD

این اصطلاح به قطر خارجی لوله گفته می شود.

  • اندازه اسمی DN/ID

این اصطلاح به قطر داخلی لوله گفته می شود.

  • قطر خارجی اسمی (dn)

قطر خارجی مشخص اختصاص داده شده به ON/OD

  • قطر خارجی (de)

مقدار اندازه گیری شده قطر خارجی در هر نقطه از سراسر سطح مقطع لوله

  • میانگین قطر خارجی (dem)

مقدار اندازه گیری شده محیط بیرونی یک لوله در هر سطح مقطع تقسی بر عدد π

  • دو پهنی

اختلاف بین حداقل و حداکثر قطر خارجی اندازه گیری شده در یک سطح مقطع

  • رواداری

میزان تغییرات مجاز از یک کمیت که بین مینیمم و ماکزیمم معرفی می شود.

  • ضخامت دیواره اسمی (en)

حداقل ضخامت دیواره مجاز در هر نقطه

  • ضخامت دیواره (e)

مقدار اندازه گیری شده ضخامت دیواره

  • سری لوله (S)

عددی برای معرفی لوله

  • فشار اسمی (PN)

معرفی عددی یک جزء از سیستم لوله کشی با توجه به خواص مکانیکی آن که به عنوان مرجه استفاده می شود.

  • طول لوله

به طول اسمی لوله گفته می شود که شامل عمق بخش های مادگی نمی شود.

📌 مطالب پیشنهادی :

4.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *