مقالات, وبلاگ

لوله مبلی چیست؛ کاربرد و ویژگی های این لوله را بهتر بدانیم

لوله مبلی

لوله مبلی چیست؛ کاربرد و ویژگی های این لوله را بهتر بدانیم

بسیاری از لوله‌ها از نورد فلزی تولید می‌شوند، اما محبوب‌ترین آن‌ها لوله مبلی است که از گالوانیزه یا فولاد با جدار نازک تولید می‌شود. به دلیل تطبیق‌پذیری و عملکرد عالی آن‌ها، تولید این محصولات با هدف چندمنظوره و با استفاده از فناوری‌های مختلف و آلیاژهای متفاوت فولاد انجام می‌گردد. اما کیفیت این نوع لوله به دلیل استاندارد بودن، بی‌عیب و نقص باقی می‌ماند. با این حال، هنگام انتخاب محصولات، مهم است که در مورد آنها اطلاعاتی به دست آورید. در ادامه به معرفی لوله مبلی، کاردها و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

لوله مبلی چیست؟

لوله‌ مبلی به لوله روغنی نیز معروف است، زیرا که به نسب لوله‌های فولادی دیگر وزن بسیار کمتری دارند. این لوله‌ها به روش نورد سرد و با استفاده از ورق‌های روغنی تولید می‌شوند. ورق‌های روغنی، بسیار نازک هستند و ضخامت آن‌ها بین ۴/۰ میلی‌متر تا ۵/۱ میلی‌متر است . بنابراین لوله‌های مبلی از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و در عین حال به دلیل ورقی که از آن تولید می‌شوند به راحتی نیز خم می‌خورند.

معرفی لوله مبلی

لوله مبلی یا لوله سبک، لوله‌های فولادی و جدار نازکی هستند که حداقل قطر آن‌ها 42 میلی‌متر می‌باشد. این لوله‌ها در صنایع و کاربردهای مختلف از وسایل نقلیه تجاری و ماشین‌آلات ساختمانی گرفته تا ماشین‌آلات سنتی و مهندسی کارخانه مورداستفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها عمدتاً در بخش فناوری درایو برای لوله‌کشی هوای شارژ، خنک‌کننده و گاز خروجی یا سیستمهای آن‌ها استفاده می‌شوند. اغلب لوله‌های سبک فولادی با جدار نازک از طریق کشش سرد تولید می‌گردند. مواد اولیه همچون، فولاد، کربن و فولاد کم آلیاژ برای ساختار کلی این نوع لوله‌ها مناسب هستند.

روش‌های تولید لوله‌های مبلی

فناوری‌های مدرن در حال پیشرفت هستند و گزینه‌های جایگزینی برای محصولات فلزی ارائه می‌دهند. اما لوله‌های سبک با قطر بزرگ که با همان پارامترهای فنی تولید می‌شوند را نمی‌توان با هیچ‌چیز دیگری جایگزین کرد. صفحات فولادی ضدزنگ با ضخامت نازک برای نیازهای مختلف، همه‌کاره هستند.. تولید لوله مبلی به سه روش امکان‌پذیر است:

  1. تغییر شکل سرد بیلتهای فولادی داغ: بر اساس استاندارد GOST 9941-81 می‌توان مجموعه‌ای از لوله‌های فولادی ضدزنگ سبک با دیواره نازک که ضخامت دیواره از 0.2 میلی‌متر تا 22 میلی‌متر متغیر است، تولید کرد. معمولاً قطر این لوله‌ها از 5 میلی‌متر تا 273 میلی‌متر است.
  2. روش جوشکاری الکتریکی یا به روش القایی: استانداردهای تولید برای چنین لوله‌های سبکی توسط GOST 11068 – 81 تنظیم می‌شود. در حالی که این نوع لوله مبلی با قطری در محدوده 8 میلی‌متر تا 102 میلی‌متر با ضخامت دیواره از 0.8 میلی‌متر تا 4 میلی‌متر تولید می‌گردد.
  3. تغییر شکل داغ که در آن از یک میله استوانه‌ای گرم‌شده استفاده می‌شود: تجهیزات ویژه، این امکان را فراهم می‌کنند که شباهت به آستر ایجاد شود و آن را با نورد اصلاح می‌کنند. پس از رسیدن به پارامترهای موردنیازGOST 8732-78، برش لوله‌های نهایی با قطر در محدوده 20 میلی‌متر تا 530 میلی‌متر با ضخامت دیواره 2.5 میلی‌متر تا 75 میلی‌متر انجام می‌شود.

کاربرد و هدف تولید لوله مبلی

برای ساخت سازه‌های فلزی سبک‌وزن که نیاز به تحمل بار زیادی ندارند، اغلب از لوله مبلی استفاده می‌شود. به‌طور کلی از این لوله‌ها برای انتقال سیالات بدون فشار استفاده می‌گردد. لوله‌های سبک فولادی ضدزنگ معمولاً برای صنایع شیمیایی، نفت، صنایع سبک، مواد غذایی، ابزار مکانیکی و غیره استفاده می‌شوند. به طور کلی، این نوع لوله‌ها معمولاً برای موارد زیر استفاده می‌گردند:

  • ساخت هواپیما
  • مهندسی مکانیک
  • سیم‌کشی برق
  • قاب فلزی روکش‌شده مبلمان
  • آیتم‌های تبلیغاتی
  • پله‌ها و نرده‌های فلزی
  • کارهای ساخت‌وساز و داربست
  • تأسیسات هنری و سازه‌های معماری
  • جزئیات تجهیزات سرمایش و تهویه هوا
  • انشعابات ارتباطی و سایر نیازهای خانوار
  • سازه‌های موقت سبک مانند صحنه، سکو، چادر تاشو
  • تجهیزات پزشکی
  • چوب‌پرده گالوانیزه
  • سیستم‌های تأمین آب و آبیاری
  • قاب محافظ سوله‌ها در کشاورزی
  • سازه‌های اعماق دریا و لنگرهای سبک
  • ایستگاه‌ها، غرفه‌ها و نرده‌های شهر
  • چادر و سایر تجهیزات کمپینگ

همچنین از لوله مبلی برای انتقال سیالات بدون فشار و همچنین در صنعت خودروسازی و کشتی‌سازی نیز استفاده می‌شود. در حمل‌ونقل هوایی، آن‌ها به‌عنوان بخشی از درایوهای پنوماتیک و سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌گردند. با انتشار لوله‌های گالوانیزه سبک و جدار نازک، از آن‌ها برای نصب سازه‌های خارجی استفاده می‌شود.

مزایای زیادی در رابطه با استفاده از این نوع لوله‌ها وجود دارد. به‌عنوان مثال، استفاده از چنین لوله‌هایی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای هزینه کل پروژه را کاهش می‌دهد. انعطاف‌پذیری چنین لوله‌هایی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد تا استفاده از اتصالات و قطعات جوشکاری‌شده را کاهش دهند. به همین دلیل است که هزینه تولید بسیار پایین می‌باشد. به دلیل کاهش میزان نقاط جوش داده‌شده، کل فرآیند شفاف و تمیز می‌شود. همچنین به‌طور هم‌زمان وقوع نشت را نیز کاهش می‌دهد.

بنابراین استفاده از لوله‌های سبک یک راه عالی برای انتقال انواع مایعات و گازها است. دیوارهای نازک آن‌ها امکان حمل‌ونقل ایمن را نیز فراهم می‌کنند.

خواص و ویژگی‌های لوله‌های مبلی

استحکام لوله مبلی دو برابر لوله فولادی گالوانیزه می‌باشد. بنابراین زمانی که سطح ساخت‌وساز نسبتاً بزرگ است و الزامات موردنیاز برای مقاومت در برابر فشار و مقاومت در برابر خوردگی کمتر از لوله‌های فولادی ضدزنگ باشد، از این نوع لوله استفاده می‌شود. خواص و ویژگی‌های این نوع لوله‌ها عبارتند از:

  1. این نوع لوله به‌عنوان عایق حرارتی عملکرد خوبی دارد و مانع از انتقال حرارت و گرما می‌شود.
  2. به دلیل ضخامت کم دیواره این نوع لوله، دبی یا همان کالیبر در لوله‌های سبک نسبت به سایر لوله‌ها بزرگ‌تر است.
  3. علاوه بر این، به دلیل استفاده از دیواره نازک در این نوع لوله‌ها، یک لوله سبک فقط یک‌سوم یک لوله فولاد گالوانیزه با طول و قطر یکسان وزن دارد. بنابراین در تولید این نوع لوله در بسیاری از مواد صرفه‌جویی می‌گردد.
  4. لوله‌های سبک نوعی لوله سازگار با محیط‌زیست در نظر گرفته می‌شوند که استفاده از آنها تا حدودی از مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.
  5. لوله‌های سبک در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند. زیرا هنگامی‌که سطح لوله با اکسیژن در تماس است، به‌طور خودکار یک فیلتر محافظ اکسیداسیون کروم متراکم با مقاومت در برابر خوردگی قوی ایجاد می‌کند.
  6. دیواره داخلی اتصالات و این لوله‌ها صاف هستند و قطر اتصالات با قطر لوله یکسان می‌باشد.
  7. این لوله در برابر فشار آب مقاومت کمی دارد.
  8. این لوله‌ها در برابر سایش مقاومت بالایی دارند و می‌توانند جریان‌های بزرگ را انتقال دهند.
  9. مقاومت این لوله‌ها در برابر ضربه بسیار بالا می‌باشد و استحکام کششی مواد اولیه آن‌ها نسبت به فولاد، دو برابر و نسبت به برنج، سه برابر بیشتر است.

جمع‌بندی

بسیاری از صنایع و مشاغل از لوله مبلی یا لوله سبک استفاده می‌کنند. چراکه خواص چند عملکردی این لوله‌ها کاملاً مطلوب می‌باشد. این نوع لوله‌ها به دلیل داشتن دیواره نازک و دیگر خواص منحصربه‌فردی که دارند، شناخته‌شده‌اند و استفاده از آن‌ها دارای اهمیت زیادی است. معمولاً سه ‌راه برای پردازش و ساخت این نوع لوله وجود دارد که بسیار کارآمد هستند..

جهت خرید به صورت عمده نیز می توانید به صورت تلفنی با ما تماس حاصل فرمایید.

منابع لوله مبلی چیست ؟

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *