مشاوره خرید :
49986000
۰۲۱
مقالات

شناخت و معرفی انواع لوله مانیسمان

شناخت و معرفی انواع لوله مانیسمان

انواع لوله مانیسمان که به لوله های بدون درز یا سیملس هم شهرت دارند، در مواقعی که فشار مواد عبوری بالاست استفاده می شوند. در اصل لوله های تولید شده درزدار یا همان لوله های جوشی، پاسخگوی همه نیازها خصوصا در مواقع تنش های فیزیکی نیستند. این امر به دلیل عدم مقاومت کافی آن‌ها در شرایط فشار است.

خط جوش موجود در لوله های درز جوش خود به یک نقطه ضعف بزرگ تبدیل شده است که باعث می شود از این لوله ها نتوان در تمامی صنایع خصوصا صنایع حساسی مثل پتروشیمی یا خودروسازی استفاده کرد. به این دلیل که احتمال ایجاد نقص یا عیب و ترک و شکستگی از محل جوشکاری درون یا بیرون لوله بسیار محتمل خواهد بود. اجازه دهید در خلال این مطلب به شرح مفصل‌تری درباره لوله مانیسمان و انواع آن بپردازیم.

 

لوله مانیسمان

قبل از اینکه به معرفی انواع لوله مانیسمان بپردازیم، بد نیست تعریفی از این نوع لوله داشته باشیم. لوله بدون درز یا همان لوله مانیسمان، یکی از محصولات صنعتی پرکاربرد در بسیاری از صنایع مانند صنعت نفت و گاز و همچنین در صنعت قطعه بندی است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، در بین انواع لوله‌ها بسیار محبوب است.

مشخصه لوله های مانیسمان، بدون درز بودن آن‌ها است. این بدان معناست که برای تولید آن از خمکاری و جوشکاری استفاده نمی شود، بر خلاف لوله های درز که برای برش و جوشکاری ورق و در نهایت غلتک استفاده می شود. در نتیجه این لوله مقاومت بالایی در برابر تنش و تنش های فیزیکی دارد. لوله بدون درز در بین انواع لوله ها قوی ترین است زیرا ساختاری همگن در طول لوله دارد.

 

انواع لوله مانیسمان

برای اینکه بتوانید از انواع لوله بدون درز به درستی استفاده کنید، باید این لوله ها را بشناسید. این نمونه‌ها از نظر نوع ساختار است که طبقه‌بندی می‌شوند. به عبارتی هر یک از انواع لوله بدون درز، خود به تنهایی نوع خاصی از لوله را شامل می‌شود. برای مثال لوله گالوانیزه، لوله سیاه، لوله استیل و لوله چدنی که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم.

 

1.لوله گالوانیزه مانیسمان

لوله گالوانیزه لوله فولادی است که با اسید تمیز شده و در حمام روی مذاب غوطه ور شده است. لوله گالوانیزه در مواردی استفاده می شود که سیستم مورد نیاز در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشد. لوله گالوانیزه به دلیل طول عمر، مقرون به صرفه بودن، در دسترس بودن و سهولت استفاده شناخته شده است.

زمانی که این خاصیت، یعنی لایه گالوانیک برای لوله های بدون درز پیاده سازی شوند، شاهد یکی از بهترین لوله های بازار از نظر کیفیت خواهیم بود که هم از لحاظ خوردگی و هم از نظر میزان تحمل فشار در رده‌ های مطلوبی قرار دارد.

 

2.لوله سیاه از انواع لوله مانیسمان

لوله سیاه نوع دیگری از لوله های مصرفی در بازار است که بیشتر برای انتقال گاز کاربرد دارد. این لوله ها از آنجایی که با فشار گاز سروکار دارند، تحت هر شرایطی باید به صورت بدون درز ساخته شوند تا از نظر عملکردی استاندارد محسوب شوند. لوله سیاه مانیسمان، همان لوله های فولادی هستند که فاقد هر گونه پوشش حفاظتی اعم از گالوانیزه یا رنگ خواهند بود. هر چند که در مصارف خانگی و کوچک می‌توان بنا به سلیقه از یک لایه رنگ حفاظتی روی سطح بیرونی آن استفاده کرد.

3.لوله چدنی مانیسمان

لوله های چدنی اگرچه کمتر به گوش ما آشنا هستند، اما به عنوان جز جدایی ناپذیر صنعت پایپینگ، بسیار هم مورد توجه قرار می گیرند. این لوله ها به دلیل قیمت به صرفه در مقابل لوله های آهنی، میزان مقاوت در برابر فشار وارده از بیرون و مقاومت در برابر فرسودگی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های چدنی برای کیفیت بهتر به صورت مانیسمان ساخته می شوند و در انواع گوناگون دو سرتخت، سر توپی و داکتیل در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند.

 

4.انواع لوله مانیسمان و لوله استیل

لوله های استیل که در اصل همان لوله های فولادی ضد زنگ هستند، به دلیل وجود آلیاژ کروم و کربن، دارای خواص زیبایی و مقاومتی بسیار مناسبی هستند. به همین دلیل علاوه بر صنعت لوله کشی، به عنوان بخشی از ایده های طراحی و دکوراتیو نیز مورد توجه می گیرند. این لوله ها هم در شرایطی به شکل بدون درز ساخته می شوند تا از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار

 

انواع لوله مانیسمان

برای اینکه بتوانید از انواع لوله بدون درز به درستی استفاده کنید، باید این لوله ها را بشناسید. این نمونه‌ها از نظر نوع ساختار است که طبقه‌بندی می‌شوند. به عبارتی هر یک از انواع لوله بدون درز، خود به تنهایی نوع خاصی از لوله را شامل می‌شود. برای مثال لوله گالوانیزه، لوله سیاه، لوله استیل و لوله چدنی که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم.

5/5 - (4 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
سایدبار
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من