مشاوره خرید :
49986000
۰۲۱
مقالات, وبلاگ

ساختار لوله PVC

چگونگی تولید و ساختار لوله PVC

ساختار لوله PVC

لوله پی‌وی‌سی، لوله‌ای پلاستیکی و سفیدرنگ است که معمولاً برای لوله‌کشی آب و زهکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پی‌وی‌سی، مخفف پلی وینیل کلراید است و امروزه جایگزینی رایج و مناسب برای لوله‌های فلزی به شمار می‌آید. استحکام، دوام، نصب آسان و هزینه کم لوله پی‌وی‌سی آن را به یکی از پرمصرف‌ترین لوله‌ها در سراسر جهان تبدیل کرده است. در این مطلب قصد داریم ساختار لوله PVC را مورد بررسی قرار دهیم.

لوله PVC یا پی‌وی‌سی چیست؟

پی‌وی‌سی یک ماده ترموپلاستیک است که برای ساخت لوله‌ها، اتصالات، دریچه‌ها و سایر لوازم انتقال مایعات به اشکال مختلف قالب‌گیری می‌شود. PVC مخفف پلی وینیل کلراید است. این ماده، یک پلیمر هیدروکربنی کلردار به شمار می‌رود که در حالت طبیعی، سفت و شکننده است اما وقتی با افزودنی‌هایی مانند نرم‌کننده‌ها ترکیب شود، انعطاف‌پذیر و چکش‌خوارتر می‌گردد. همچنین تثبیت‌کننده‌های فرابنفش نیز آن را در برابر نور خورشید و قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آن، مقاوم می‌کنند. از برخی کاربردهای پی‌وی‌سی می‌توان به عایق‌های الکتریکی، لوله‌های پزشکی، کف‌پوش، مبلمان، علائم و به عنوان جایگزینی برای لاستیک اشاره کرد. اما بیشترین کاربرد آن مربوط به ساخت لوله‌های پی‌وی‌سی آب‌رسانی، لوله‌کشی و آبیاری است.

بسته به کاربرد که به عنوان مجرای آب سرد یا گرم و در محیط‌های صنعتی و تجاری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساختار لوله PVC متفاوت خواهد بود. متوسط عمر لوله‌های پی‌وی‌سی را می‌توان بیش از 80 سال دانست که عمر مفید بسیار عالی و بی‌نظیری برای اهداف مصرفی مختلف به شمار می‌رود. جالب است بدانید که تنها در ایالات متحده آمریکا در حدود سه میلیون و دویست هزار کیلومتر از خط لوله‌ها را لوله پی‌وی‌سی به خود اختصاص داده است.

مزایای ساختار لوله PVC چیست؟

چگونگی تولید و ساختار لوله PVC

لوله‌های PVC با فرآیند اکستروژن یا روزن رانی مواد خام پی‌وی‌سی به تولید می‌رسند و به‌طورکلی از مراحل تقریباً مشابهی با عملیات اکستروژن و ساخت لوله‌های بدون درز برخوردار هستند. این مراحل به ترتیب اجرا به شرح زیر می‌باشند.

  • تغذیه گلوله و پودر مواد خام به دستگاه اکسترودر دو پیچ PVC
  • ذوب و گرمایش مواد اولیه در مناطق متعدد توسط اکسترودر
  • اکسترود یا روزن رانی کردن از طریق قالب‌گیری برای شکل دادن به طرح اولیه لوله
  • خنک‌سازی و سرد کردن لوله پی‌وی‌سی شکل داده‌شده
  • برش لوله‌های پی‌وی‌سی به طول دلخواه و موردنظر در مرحله آخر

لازم به ذکر است، علیرغم اینکه مراحل ساخت لوله پی‌وی‌سی مشابه اکثر لوله‌های پلاستیکی می‌باشد، اما لوله‌های PVC دارای ویژگی‌هایی ذاتی هستند که چالش‌های بیشتری را برای تولیدکنندگان لوله ایجاد می‌کند. دلیل این امر آن است که لوله‌های پی‌وی‌سی باید از کیفیت تولید بالایی برخوردار باشند. زیرا بازار این لوله‌ها از رقبای زیادی برخوردار است. بنابراین در ساخت لوله‌های پی‌وی‌سی باید از مواد اولیه باکیفیت، دستگاه‌های پیشرفته، نیروی فنی متخصص و مراحل نظارت کیفی متعدد بهره برد تا محصول نهایی به خوبی شکل بگیرد.

مزایای ساختار لوله PVC چیست؟

لوله‌های پی‌وی‌سی برای انتقال آب و پوشش کابل‌های برق در بخش‌های مختلف ارجح هستند. مقاومت بالای آن‌ها در برابر حرارت و خوردگی، از عوامل اصلی استفاده گسترده از آن‌ها است.به دلیل ساختار لوله PVC که بسیار صاف و یکنواخت می‌باشد، اصطکاک کمی در مقایسه با بتن و فلز بین PVC و مایعات درون آن به وجود می‌آید. همین موضوع باعث می‌شود که لوله پی وی سی به یک لوله ایده‌آل برای تأمین آب شرب تبدیل گردد. دیگر مزایای لوله‌های پی‌وی‌سی به شرح زیر است:

  • حمل‌ونقل آن در فواصل زیاد به عنوان خط لوله به دلیل وزن سبکی که دارد، آسان است و این موضوع باعث می‌شود که در حمل‌ونقل آن‌ها سوخت کمتری مورد استفاده قرار گیرد.
  • از آنجایی‌که برای تولید انبوه آن از یک فرآیند نسبتاً ساده استفاده می‌شود، بسیار مقرون‌به‌صرفه است
  • قالب‌گیری آن به اشکال مختلف آسان می‌باشد که آن را به یک لوله همه‌کاره با طیف وسیعی از کاربردها تبدیل می‌کند
  • ساختار لوله PVC قوی و بادوام است. بنابراین برای استفاده به عنوان لوله‌های زیرزمینی و لوله‌هایی که سیالات تحت‌فشار باید از آن عبور کنند، بسیار مناسب می‌باشد
  • از خواص شیمیایی سودمند PVC، می‌توان به بی‌اثر بودن یا مقاومت آن در برابر واکنش‌های شیمیایی با سایر مواد اشاره کرد. این امر باعث می‌شود برای حمل‌ونقل آب آشامیدنی و مصارف خانگی ایمن باشد
  • لوله پی‌وی‌سی در صورت نصب زیرزمینی، می‌تواند صد سال دوام آورد
  • لوله‌ای مطلوب برای شبکه‌های خط لوله گسترده به حساب می‌آید، چون به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد
  • هزینه‌های نگهداری و تعمیرات اساسی آن، نسبت به لوله‌های قدیمی مانند فولادی، آهنی و بتنی بسیار کمتر است
  • نصب، جداسازی و نگهداری لوله‌های پی‌وی‌سی بسیار آسان می‌باشد
  • احتمال شکست یا ترک‌خوردگی آن در مقایسه با لوله‌های دیگر بسیار کمتر است

ساختار لوله PVC آن را برای چه کاربردهایی بهینه می‌کند؟

لوله‌های پی‌وی‌سی برای تأمین آب در همه‌جا یافت می‌شوند و خطوط لوله مورداستفاده برای شبکه‌های آب‌رسانی، تقریباً به‌طور کامل از لوله‌های PVC تشکیل شده‌اند. شبکه‌های فاضلاب بهداشتی و شبکه‌های آبیاری در مقیاس بزرگ نیز از لوله‌های PVC سود می‌برند. به‌طورکلی، ساختار لوله PVC به گونه‌ای است که در لوله‌کشی، زهکشی، سامانه‌های آبیاری کشاورزی، مجرای کابل‌های برق و مخابرات و کانال‌کشی سیستم‌های گرمایش و سرمایش کاربرد دارد.

ضعف شبکه‌های خطوط لوله عمدتاً در یکپارچگی اتصالات آن‌ها نهفته است. اما لوله‌های پی‌وی‌سی از اتصالات گسترده‌ای مانند زانویی‌ها، شاخه‌ها، شیرها، براکت‌ها، گیره‌ها و غیره بهره می‌برند که می‌توان از آن‌ها در طیف گسترده‌ای از خطوط لوله و ساخت‌وساز بهره گرفت و همچنین برای به‌روزرسانی سیستم‌های قدیمی خط لوله که ممکن است با افزایش سن فرسوده شده باشند، استفاده کرد.

جمع‌بندی

مسلماً یکی از جهانی‌ترین و همه‌کاره‌ترین انواع لوله‌های پلاستیکی را می‌توان لوله‌های PVC دانست. این لوله‌ها بیش از 80 سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای زیادی در بخش‌های مختلف در سراسر جهان دارند. در مقایسه با لوله‌های فلزی، ساختار لوله PVC فوق‌العاده قوی و بادوام است و در برابر خوردگی کاملاً مقاوم می‌باشد. همچنین این لوله خطر کمی برای تسلیم شدن در برابر انبساط یا انقباض حرارتی دارد و بسیار مقرون‌به‌صرفه و مستحکم است. لوله‌های پی‌وی‌سی در اندازه‌های مختلف و با طیف وسیعی از اتصالات به تولید می‌رسند.

ثبت درخواست تماس

ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیریم

منابع

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.

5/5 - (4 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
سایدبار
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من