وبلاگ

دانستنی های انواع لوله گلخانه

 با توجه به روند رو به رشد کشاورزی و صنعتی شدن ومدرنیزه شدن هر روزه آن،این فرآیند در ساخت گلخانه نیز قابل لمس است وبه روز شدن تجهیزات کشاورزی نیز نیاز روزانه کشاورزان می باشد.

 

 گلخانه سازه ای پوششی است که وظیفه اصلی آن تنظیم شرایط آب و هوایی، جلوگیری از ورود آفات و ناپایداری های جوی به داخل و عملا پوششی برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی است. برابر توضیحات فوق عملکرد گلخانه مهیا کردن شرایط و رشد و نمو محصولات مورد نظر است. در این گفتار ما سعی داریم لوله های گلخانه ای را به عنوان یکی از اساسی ترین اجزا این محیط را برای شما بیان کنیم. امید است که تا پایان مطلب با ما بمانید.

لوله گلخانه چیست؟

ابتدای امر این سوال برایمان پیش می آید که اساسا لوله گلخانه چیست و عملکرد آن چگونه است؟

به طور کلی لوله های گلخانه ای برای ساخت گلخانه ای بکار میروند که سقف آن با پلاستیک شفاف و یا شیشه پوشیده باشد که یکی از موارد استفاده از آن در سازه و بدنه ی اصلی گلخانه میباشد. با توجه به مساحت سازه ها، سایز های مختلفی از آن مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به اینکه در داخل سازه رطوبت زیادی وجود دارد و امکان زنگ زدگی بر روی سطح لوله گلخانه وجود دارد از این رو برای جلوگیری از زنگ زدگی لوله از پوشش گالوانیزه برای ساخت آن استفاده می شود.

معرفی انواع لوله گلخانه

در بعضی از اماکن از نوعی پلاستیک برای ساخت لوله گلخانه استفاده میکنند.

چنین تولیدی نه تنها در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم نیست بلکه بیشتر از یک سال نیز دوام نخواهد آورد. از این رو بهترین و کاربردی ترین گزینه بهره گرفتن از این سازه است که هم ماندگاری طولانی دارد و هم در مقایسه با عملکرد و عمر سایر اجناس مشابه مقرون به صرفه تر نیز است. لوله های گلخانه انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی برخی از آن ها به همراه موارد استفاده شان خواهیم پرداخت.

لوله سبک یکی از انواع این سازه است که به واسطه ی وزن سبکی که دارد از قیمت کمتری برخوردار بوده  و البته طرفداران زیادی دارد. این نوع لوله در سایز های مختلف و با ضخامت های گوناگون تولید می شود. یکی دیگر از انواع لوله های گلخانه، لوله کشاورزی است که از آن بیشتر در مصارف کشاورزی استفاده می شود. باید گفت انتخاب نوع لوله کشاورزی نیز در پیشبرد اهداف صنایع نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

چرا که یکی از دلایل افزایش بازدهی محصولات کشاورزی انتخاب نوع لوله متناسب با فضا و حجم مورد نظر است. مورد بعدی لوله صنعتی است که از آن در صنایع مختلف در اندازه های مختلف استفاده می شود.

مشخصه ی اصلی این نوع لوله پوشش محافظتی در داخل و خارج است.

روی جنس اصلی این نوع لوله است که مصارف خاص خود را دارد.

نوع دیگر آن لوله های گلخانه ای سنگین است که به دلیل ضخامت و وزن بالا از محبوبیت زیادی برخوردار است. با توجه به انواع مختلفی که لوله گلخانه در وزن و سایز دارد مشتریان میتوانند با توجه به مساحت زمینی که میخواهند در آن گلخانه احداث کنند، لوله گلخانه خود را تهیه کنند.

ویژگی های لوله گلخانه

لوله گلخانه ای دارای ویژگی های مختص به خود است که از همان ابتدای تولید تا کنون توانسته نظر مشتریان زیادی را در صنایع مختلف به خود جلب کند. یکی از این ویژگی ها، نصب آسان و سریع لوله است که به راحتی می توان آن را نصب کرد. مشکلات جابجایی شاید یکی از دغدغه ی گلخانه داران باشد که خوشبختانه این نوع لوله ها مشکل را مرتفع ساخته است. چرا که با توجه به وزن سبکی که دارد قابلیت جابجایی آسان به بسیاری از نقاط را دارد. مقاومت و استحکام بالا از دیگر ویژگیهای لوله های گلخانه است. استفاده از این لوله ها باعث میشود که در هدر رفت آب به واسطه مدیریت صحیح و فضای گلخانه ای موجود جلوگیری شود.

آشنایی با کاربردهای بارز لوله گلخانه

درباره کاربردها و مصارف استفاده از لوله گلخانه چه می دانید؟ امروزه با توجه نیاز بازار، میوه ها و محصولات کشاورزی در تمام فصول سال تولید میشود. قطعا فزونی این تولیدات آن هم در فصول غیر مرتبط باید در گلخانه انجام پذیرد تا ضمن جلوگیری از هدر رفت انرژی بتواند با تغذیه و کود مناسب بیشترین بهره وری را داشته باشد. لوله های گلخانه ای معمولا در سایز هایی به طول شش متر و ضخامت 4/1 تا 4 اینچ تولید میشوند که این امر باعث سهولت در خرید و نصب نیز میشود. لوله گلخانه ای معمولا در کارخانه به صورت گرم و سرد گالوانیزه میشوند که در اثر زنگ زدگی عایق بمانند.

البته این نکته هم شایان ذکر است که لوله های گرم گالوانیزه شده نسبت به لوله های سرد از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. برای اتصال لوله گلخانه روشهای متعددی استفاده می شود از جمله:

اتصال فلنج:اتصال فلنج به معنای اتصال به وسیله پیچ های محکم است. البته این نوع اتصال هزینه بر ولی دارای استحکام زیادی است. اتصال شیار هم یکی دیگر از روشهای اتصال است که از معایب آن هزینه ی زیاد ریخته گری است. اتصال جوشکاری: این روش اتصال استحکام و مقاومت زیادی دارد اما به مرور زمان باعث کاهش عمر لوله میشود. اتصال رشته: مزیت این نوع اتصال، سهولت در نصب است و تا حدود زیادی قابل اطمینان است. نهایتا اتصال فشرده سازی: در این روش با استفاده از گیره های هیدرولیک برای بستن لوله استفاده میشود.

 

5/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *