وبلاگ

بایدها و نبایدهای خرید پروفیل که لازم است حتماً بدانید

بایدها و نبایدهای خرید پروفیل که لازم است حتماً بدانید

بایدها و نبایدهای خرید پروفیل که لازم است حتماً بدانید

پروفیل‌ها مصالح فلزی هستند که سطح مقطع آنها در تمام طولی که دارند، یکسان است. این مصالح فلزی معمولاً برپایه آهن یا فلزات غیرآهن مانند آلومینیوم تولید می‌شوند. باتوجه به کاربرد بسیار زیاد پروفیل در صنایع مختلف، دسته‌بندی‌های مختلف و متنوعی برای آن تعریف‌شده است. در این مقاله، ابتدا تعریف مختصری از انواع پروفیل خواهیم داشت. سپس، به بایدها و نبایدهایی که در زمان خرید پروفیل باید آنها را بدانید، اشاره خواهیم کرد.

بایدها و نبایدهای خرید پروفیل که لازم است حتماً بدانید

انواع پروفیل از نظر کاربرد

به‌طور کلی پروفیل‌ها از نظر کاربرد به دو دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌گردند. پروفیل‌های ساختمانی در دو نوع سبک و سنگین، برای ساخت ستون و اسکلت فلزی ساختمان‌ها، نرده، راه پله، در و پنجره به‌کار برده می‌شوند. پروفیل‌های صنعتی نیز دو نوع سبک و سنگین دارند و در صنایع خودروسازی، کشتی‌سازی، پل‌سازی، مبل‌سازی، لوازم خانگی و غیره به وفور استفاده می‌شوند.

انواع پروفیل از نظر جنس

امروزه، علاوه بر پروفیل‌های فلزی، انواع کامپوزیتی هم رفته‌رفته جای خود را در بازار باز می‌کنند. پروفیل‌های کامپوزیتی از الیاف تقویت‌شده همراه با رزین و به روش پالتروژن ساخته می‌شوند.

پروفیل‌های فلزی، معمولاً بر پایه آهن یا فلزاتی مانند مس، برنج و آلومینیوم ساخته می‌شوند. پروفیل‌های فولادی (ترکیب آهن و کربن) را می‌توان ارزان‌ترین و پرکاربردترین پروفیل‌های بازار نام برد. این پروفیل‌ها، از استحکام و سختی خوبی برخوردار هستند، ولی امکان خوردگی و زنگ‌زدگی بالایی دارند.

انواع پروفیل از نظر شکل ظاهری

برای مکان‌های مرطوب یا محیط‌هایی که احتمال خوردگی فولاد زیاد است، می‌توان از انواع پروفیل گالوانیزه یا ضدزنگ (استینلس استیل) استفاده کرد. پروفیل‌ گالوانیزه همان پروفیل فولادی است که با فرآیندهای مختلف، سطح آن با فلز روی پوشش داده می‌شود. در ترکیب ورقه‌های فولادی ضدزنگ از عنصر کروم و عناصر فلزی دیگر استفاده می‌گردد تا ویژگی اکسیده‌شده آن از بین برود.

پروفیل‌های آلومینیومی، شکل‌پذیری بالایی دارند. از جمله ویژگی‌های دیگر پروفیل‌های آلومینیومی، وزن سبک و تبادل دمای کمتر آنها است. برای نمونه، درب و پنجره‌هایی که با استفاده از پروفیل‌های پایه آهن ساخته می‌شوند، هدردهی انرژی بیشتری نسبت به انواع ساخته‌شده با آلومینیوم دارند. البته در نظر داشته باشید که در جاهایی که نیاز به استحکام و مقاومت بالا هست، همچنان پروفیل‌های فولادی حرف اول را می‌زنند.

پروفیل‌هایی که با استفاده از عناصری مانند مس و برنج ساخته می‌شوند، به‌طور طبیعی در برابر خوردگی و اکسایش مقاومت بسیار بالایی دارند. لوله‌های مسی برای سیستم پایپینگ آب ساختمان‌ها بسیار مناسب هستند اما هزینه تمام‌شده بالا خواهد بود.

انواع پروفیل از نظر شکل ظاهری

پروفیل‌ها از نظر شکل ظاهری در دو دسته کلی باز و بسته قرار می ‌گیرند. پروفیل‌های باز، دارای سطح مقطع بازی هستند که یعنی دو لبه پروفیل از هم فاصله دارند. تسمه، میلگرد، ناودانی، نبشی، چهار پهلو، تیرآهن و… جزء پروفیل‌های باز هستند. پروفیل‌های بسته، سطح مقطع بسته‌ای دارند که می‌توانند به‌صورت دایره، مربع، مستطیل، بیضی یا شکل‌های پیچیده دیگر باشند. به پروفیل‌هایی که سطح مقطع آنها دایره‌ای است، لوله و به انواعی که سطح مقطع مربع یا مستطیل دارند، قوطی گفته می‌شود.

پروفیل‌های باز معمولاً به شکل Z، سپری یا T، کلاهی یا hat، C، آبرو یا گاتر هستند. هریک از این پروفیل‌ها، علاوه بر شکل متفاوت، ضخامت‌های مختلفی هم دارند.

پرمصرف‌ترین نوع پروفیل باز، پروفیل Z است. این پروفیل، در ساخت فضاهای بزرگ مثل انبار، سالن ورزشی، پارکینگ و سوله، پوشش سقف‌های شیب‌دار و کشتی‌سازی کاربرد دارد.

پروفیل T یا سپری بیشتر برای ساخت اعضای مرکب مانند خرپا، در و پنجره، اتصال پل به ستون، سقف شیروانی، اسکلت سقف کاذب و اتصالات سازه‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پروفیل باز دارای مقاومت خمشی کم و سطوح مایل به بالا می‌باشد که ممکن است در اتصالات سبب بروز مشکل شود.

جوشکاری پروفیل کلاهی بسیار آسان است و به همین دلیل در ساخت ماشین‌آلات صنعتی و خطوط انتقال کاربرد دارد. در ساختمان‌سازی از پروفیل آبرو برای انتقال آب باران از سقف به زمین استفاده می‌شود.

انواع پروفیل از نظر روش تولید

پروفیل‌ها به سه روش نورد گرم، نورد سرد و ترکیبی تولید می‌شوند. نوع تولید پروفیل‌ها در قیمت نهایی آنها اثر زیادی دارد. پروفیل‌هایی که در ساخت آنها از فرآیند نورد گرم (دمای بالای 1700 درجه سانتی گراد) استفاده شده، قیمت بالاتری دارند. در فرآیند نورد سرد، ورق‌های فولادی در دمای محیط و با اعمال فشار، شکل‌دهی می‌شوند.

نکات مهم در زمان خرید پروفیل

همانطور که گفته‌ شد، پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند که باعث می‌شود خرید آنها با حساسیت و اهمیت ویژه‌ای همراه باشد. در زمان خرید پروفیل چند عامل مهم را باید در نظر بگیرید. اول این‌که چه پروفیلی با کمترین هزینه می‌تواند نیاز پروژه شما را برطرف کند. پروفیل‌های خریداری‌شده باید با سازه شما و جایی که به‌کار برده می‌شوند، تناسب داشته باشند. در یک پروژه ساخت سازه، ممکن است به پروفیل‌های مختلف با مقاطع، قطر، ضخامت و کیفیت‌های گوناگون نیاز داشته باشید. در این‌جا نقشه پروژه اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. زیرا به‌راحتی می‌توانید نوع و میزان پروفیل موردنیاز خود را برآورد کنید. هزینه نهایی بر اساس وزن کلی پروفیل‌های خریداری‌شده مشخص می‌شود. به همین دلیل ضخامت پروفیل‌های خریداری‌شده اهمیت زیادی دارد.

همچنین، در خرید پروفیل به نوع بسته‌بندی آن نیز باید توجه داشته باشید. بسته‌بندی باید بی‌نقص باشد تا به پروفیل‌ها آسیبی وارد نشود.

جمع‌بندی

پروفیل‌ها جزء پرکاربردترین مصالح در صنایع مختلف هستند. این مصالح فلزی که بر پایه فلز آهن و فلزات غیر آهنی مانند آلومینیوم تولید می‌شوند، بر اساس مواردی چون نوع کاربرد، شکل، جنس و…. طبقه‌بندی می‌گردند.

 

در این مقاله، ضمن بیان انواع مختلف پروفیل، درباره بایدها و نبایدهایی که در زمان خرید پروفیل باید به آنها توجه کنید، صحبت کردیم. هر پروژه ساخت‌و‌ساز، چه کوچک و چه بزرگ، بودجه مالی مشخصی دارد. پروفیل‌ها می‌توانند بخش زیادی از هزینه سازه را به خود اختصاص دهند. شما باید بتوانید با توجه به بودجه‌ای که برای خرید پروفیل اختصاص داده‌اید، بهترین نوع آن را خریداری کنید. بهترین نوع پروفیل برای یک پروژه مشخص، بر اساس عوامل مختلفی نظیر نوع سازه، عوامل زیست‌محیطی مانند رطوبت بالا یا احتمال بالای وقوع زلزله و غیره مشخص می‌شود. چه در پروژه‌های کوچک ساختمانی و چه در پروژه‌های بزرگ صنعتی، بر طبق نظر طراح سازه ممکن است از چند نوع پروفیل در بخش‌های مختلف استفاده شود.

منابع

جهت اطلاع از قیمت انواع پروفیل با ما تماس بگیرید

 

پروفیل‌ها چیست؟

پروفیل‌ها مصالح فلزی هستند که سطح مقطع آنها در تمام طولی که دارند، یکسان است. این مصالح فلزی معمولاً برپایه آهن یا فلزات غیرآهن مانند آلومینیوم تولید می‌شوند. باتوجه به کاربرد بسیار زیاد پروفیل در صنایع مختلف، دسته‌بندی‌های مختلف و متنوعی برای آن تعریف‌شده است. در این مقاله، ابتدا تعریف مختصری از انواع پروفیل خواهیم داشت. سپس، به بایدها و نبایدهایی که در زمان خرید پروفیل باید آنها را بدانید، اشاره خواهیم کرد.

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *