مشاوره خرید :
49986000
۰۲۱
وبلاگ

کاربرد لوله گالوانیزه

cold galvanize pipe

کاربرد لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه در واقع یک لوله فولادی است که سطح آن با فلز روی پوشانده شده است تا در برابر خوردگی و آسیب پذیری محافظت شود. پوشش گالوانیزه باعث افزایش طول عمر لوله و همچنین افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و رسوبات معدنی می شود. لوله های گالوانیزه از دیرباز مهمترین اجزای خطوط آبرسانی بوده و هستند. این نوع لوله ها بر اساس نوع و نوع فلز به دو دسته لوله های آهنی و فولادی گالوانیزه تقسیم می شوند. در ادامه به طور کامل در مورد لوله گالوانیزه و ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد.

عمدتاً لوله آهنی گالوانیزه در بازار با رنگ خاکستری تیره آن که از نورد سفید ساخته شده است شناخته می شود. درزهای موجود در آن نیز با دستگاه های جوشکاری به یکدیگر جوش داده می شوند و سپس به مخزن حاوی روی مذاب منتقل می شوند. در واقع به همین دلیل است که به آنها لوله های آب بندی نیز می گویند.

لوله‌ آهنی گالوانیزه

لوله گالوانیزه فولادی

جنس لوله‌ی گالوانیزه‌ی فولادی از فولاد نرمی است که در ساختن آن، ورقه‌ی فولاد را با فشار از داخل قالب عبور داده و درز آن را جوش می‌دهند و سپس جهت افزایش مقاومتش در برابر اسیدها و زنگ‌زدگی‌ها، آن‌ را در یک وان آبکاری روی‌اندود (گالوانیزه) قرار می‌دهند.

تفاوت اساسی بین این دو نوع لوله‌ی گالوانیزه وجود ندارد، اما از جمله تفاوت‌هایشان می‌توان به سبک ‌و براق‌بودن لوله‌ی گالوانیزه‌ی فولادی نسبت به نوع آهنی آن اشاره کرد. همچنین باید توجه داشت که لوله‌ی گالوانیزه‌ی فولادی نسبت به لوله‌ی گالوانیزه‌ی آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارد.

 

لوله های گالوانیزه از انواع لوله های جوشی هستند. به طور معمول طول لوله گالوانیزه حدود 6 متر است و قطر لوله بین 1 تا 8 اینچ متغیر است. لوله گالوانیزه از آهن نورد سفید یا فولاد نرم ساخته شده است. مهمترین ویژگی های این نوع لوله عبارتند از:

  • در مقایسه با لوله های آهنی مقاومت کمتری دارد.
  • مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد و به همین دلیل عمری بیش از 50 سال دارد.
  • دارای ساختار یکپارچه است که باعث افزایش استحکام و مقاومت در برابر ضربه می شود.
  • در زمان نصب، رنگ آنها شفاف به نظر می رسد. اما پس از مدتی به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا، رطوبت و ساییدگی ممکن است رنگ آن تغییر کند.
  • آنها را می توان بازیافت و استفاده مجدد کرد. (لوله های گالوانیزه را می توان در کوره های داغ ذوب کرد و مجدداً برای تولید محصولات جدید استفاده کرد.)

لوله گالوانیزه سرد

لوله های گالوانیزه نیز بر اساس روش تولید و نوع گالوانیزه به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند.

در روش گالوانیزه سرد نمک روی داخل محلول آبی الکترولیز شده و سپس محصول تولید می شود. این لوله ها در دمای پایین آبکاری و گالوانیزه می شوند و روکش روی سطح آنها را می پوشاند.

در این روش ظاهر لوله گالوانیزه سرد براق و یکنواخت است. به دلیل سطحی بودن پوشش، در صورت ایجاد خراش عمیق در سطح این نوع لوله ها، لایه های زیرین دچار اکسیداسیون می شوند. این فرآیند باعث کاهش طول عمر لوله گالوانیزه می شود.

در واقع این روش گالوانیزه کردن لوله ها مقاومت و استحکام زیادی ندارد. یعنی حتی با کشیدن یک جسم فلزی روی سطح لوله، پوشش روی آن ضربه خورده و خراشیده می شود.

کاربرد این روش گالوانیزه بیشتر در صنایع خودروسازی، پیچ، مهره، قطعه سازی و همچنین پوشش فلزات دارای اهداف بهداشتی می باشد.

لوله گالوانیزه گرم

این فرآیند در دمای بالا انجام می شود، به گونه ای که مولکول های فلز آهن و روی درگیر می شوند و فلز روی به داخل آهن نفوذ می کند. به همین دلیل میزان حفاظت و عمر مفید لوله گالوانیزه گرم بیشتر از نوع سرد آن است.

عمر مفید لوله های گالوانیزه گرم بین 25 تا 30 سال می باشد. ضخامت لایه گالوانیزه در این روش بین 40 تا 120 میکرون می باشد. ظاهر لایه روی در روش گالوانیزه گرم مات و خاکستری رنگ بوده و سطح یکنواخت و صاف نیست.

این روش گالوانیزه بیشتر برای استفاده در محصولات آهنی که در محیط باز قرار می گیرند مناسب است. مانند دکل های مخابراتی، گاردریل های جاده، دکل های برق فشار قوی، لوله های آب با ضخامت بالا و تیرهای برق.

 

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.

ثبت درخواست تماس

ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیریم

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
سایدبار
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من