مشاوره خرید :
49986000
۰۲۱
مقالات, وبلاگ

لوله صنعتی چیست کاربرد و ویژگی آن

لوله صنعتی

لوله صنعتی چیست  کاربرد و ویژگی آن

لوله صنعتی خانواده بزرگی از لوله‌ها را تشکیل می‌دهد که کاربردهای متفاوتی در صنعت ساختمان و سایر صنایع دارند. این نوع لوله‌ها با مواد مختلف در قطرها، ضخامت‌ها و طول‌های مختلف و با اشکال مقطع متفاوت تولید می‌شوند. آن‌ها در صنایع مختلف ازجمله صنعت نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، ماشین‌آلات، سیستم‌های انتقال حرارت، حمل‌ونقل آب و غیره کاربرد دارند.

معرفی لوله صنعتی

لوله صنعتی دسته وسیعی از آهن‌آلات است که در بسیاری از صنایع برای حمل‌ونقل مواد جامد و سیال کاربرد دارند. معمولاً از این لوله‌های استوانه‌ای و سخت در انرژی، ساخت‌وساز و کاربردهای زیرساختی مختلف عمرانی استفاده می‌شود. این نوع لوله‌ها از انواع گسترده‌ای از مواد برای انتقال انواع مختلف مواد جامد و سیالات ساخته می‌گردند. آن‌ها اغلب، اما نه لزوماً، به شکل استوانه‌ای هستند و معمولاً در همه سیستمها با بخش‌های مستقیمی پیکربندی و طراحی می‌شوند، که با اتصالات خاص به هم متصل می‌گردند. این نوع لوله‌ها اغلب در کاربردهای تحت‌فشار استفاده می‌شوند. مشخصات مواد و ساخت‌وساز آن‌ها، بر اساس کاربرد لوله مشخص می‌گردد.

ویژگی‌های لوله صنعتی

اندازه: اندازه لوله صنعتی را می‌توان بر اساس استاندارد اندازه اسمی انگلیسی، اندازه‌های متریک، ضخامت دیوار لوله و جدول اندازه‌های لوله در صورت وجود انتخاب کرد. اندازه اسمی انگلیسی، اندازه‌های تقریبی هستند که در لوله‌های سایز کوچک، تقریباً با قطر داخلی و در لوله‌های سایز بزرگ، تقریباً با قطر خارجی مطابقت دارند. اندازه‌های متریک لوله از کمتر از 10 میلی‌متر تا بیش از 1000 میلی‌متر متغیر است.

ضخامت دیواره لوله: ضخامت دیواره لوله ممکن است به‌صورت عددی مشخص شود یا از یک جدول اندازه که با ابعاد استاندارد مطابقت داشته باشد، انتخاب شود. مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI) جدول اعداد را برای طبقه‌بندی ضخامت دیوار برای استفاده‌های تحت‌فشارهای مختلف اختصاص می‌دهد. جدول اعداد ANSI همه اندازه‌های لوله از NPS 1/8 تا NPS 36 را که به‌عنوان استاندارد (STD)، Extra Strong (XS) و Double Extra Strong (XXS) شناسایی‌شده‌اند و تمام ضخامت‌های دیواره را با جدول اعداد ANSI پوشش می‌دهند.

مواد: لوله صنعتی از مواد بسیار متنوعی تولید می‌شوند. این مواد می‌توانند شامل ABS، آلومینیوم، برنج، برنز، کربن یا گرافیت، سرامیک یا سرامیک پوشش داده‌شده، رس یا خاک رس شیشه‌ای، بتن، CPVC، EDPM، فایبرگلاس یا کامپوزیت، فلوروپلیمرها (PFA, FEP)، شیشه یا روکش شیشه‌ای، خاکستری یا چدن، چدن داکتیل، سرب، نئوپرن یا لاستیک یا الاستومر، نایلون یا پلی آمید، پلی اتیلن (PE)، پلی پروپیلن (PP)، روکش PTFE یا PTFE، PVC، کربن و فولاد آلیاژی، فولاد ضد زنگ، تیتانیوم، و زیرکونیوم باشد.

رتبه‌بندی و ویژگی‌ها

رتبه‌بندی‌ها و ویژگی‌های معمولی که به لوله صنعتی اختصاص داده می‌شود، شامل حداکثر فشار، محدوده دما، انعطاف‌پذیر، آستر، روکش، فلنج، عایق و درجه‌بندی زیرزمینی است.

  • حداکثر فشار به حداکثر فشار طراحی سرویس اشاره دارد.
  • محدوده دما، محدوده کامل دمای موردنیاز محیط کار است.
  • لوله انعطاف‌پذیر دارای مواد و ساختاری می‌باشد که درجاتی از انعطاف‌پذیری را برای مسیریابی سفارشی و حذف اتصالات فراهم می‌کند.
  • یک لوله آستردار با آستر یکپارچه تولید می‌شود. این آسترها اغلب از پلیمرهای مهندسی‌شده برای کاربردهایی مانند فرآوری مواد غذایی که تمیزی رسانه مهم است، ساخته می‌شوند.
  • گاهی اوقات از آبکاری‌هایی مانند نیکل و کروم روی لوله صنعتی برای ایجاد ظاهر زیبا یا مقاومت در برابر خوردگی استفاده می‌گردد.
  • لوله‌های فلنجی در یک یا هر دو انتها با فلنج برای اتصال خاتمه می‌یابند. لوله پیش عایق‌شده شامل انواع مواد عایق و ساخت ژاکت می‌باشد.
  • لوله‌های درجه‌بندی‌شده زیرزمینی برای کاربردهای زیرزمینی طراحی و ساخته‌شده‌اند.

کاربرد لوله صنعتی

سیستم لوله‌کشی شامل مجموعه‌ای از ابزارها، شیرها، اتصالات و لوله‌هایی است که امکان انتقال سیال یا گاز را از یک مکان به مکان دیگر فراهم می‌کند. لوله، خود ستون فقرات این سیستم است. برخی از کاربردهای لوله صنعتی عبارتند از:

  • خطوط لوله انتقال گاز یا مایع در مسیرهای طولانی
  • عملیات هوای فشرده
  • پوشش برای شمع‌های بتنی در نقشه‌های ساختمانی
  • فرآیندهای تولید با فشار یا دمای بالا
  • به‌طور گسترده در صنعت نفت در پوشش چاه‌های نفت و تجهیزات پالایشگاه نفت استفاده می‌شود
  • انتقال سیالات گازی یا مایع از یک موقعیت به موقعیت دیگر در یک واحد صنعتی در یک کارخانه
  • انتقال جامدات حجیم از یک موقعیت به موقعیت دیگر در واحد تولید یک کارخانه غذا
  • توسعه مخازن ذخیره فشار بالا
  • لوله‌کشی
  • انتقال آب آشامیدنی
  • آبیاری

علاوه بر این، لوله‌ها برای اهداف مختلفی استفاده می‌گردند که شامل حمل سیال نمی‌شود. داربست‌ها، نرده‌ها و سازه‌های نگهدارنده، به‌ویژه در محیط‌های صنعتی، اغلب توسط لوله‌های سازه‌ای مونتاژ می‌گردند.

جمع‌بندی

به‌طور کلی، لوله صنعتی شامل لوله‌های استوانه‌ای است که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند. اگرچه کاربرد اصلی آن در حمل‌ونقل مایع یا گاز زیرزمینی ازجمله نفت، گاز و آب است. با این حال، لوله‌هایی با اندازه‌های مختلف در صنعت ساخت‌وساز نیز استفاده می‌شوند. همچنین از لوله صنعتی می‌توان در ساخت سیستم خنک‌کننده یخچال، ساخت سیستم گرمایش و سازه‌ها با اندازه‌های مختلف، مانند نرده‌ها، قفسه، دوچرخه و غیره استفاده کرد. این نوع لوله از مواد مختلفی مانند فلزات، پلاستیک، شیشه، فایبرگلاس، سرامیک و بتن ساخته می‌شود.

 

خرید پروفیل گالوانیزه گلخانه ای

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.
5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
سایدبار
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من